De eerste elektrische auto van Subaru, de Solterra, toont aardig wat overeenkomsten met de Toyota bZ4X. Logisch, de Japanse autofabrikanten hebben samengewerkt voor de ontwikkeling van wat voor beide merken het allereerste elektrische model moet worden. De elektrische SUV’s van Subaru en Toyota vertonen niet alleen overeenkomsten wat betreft het uiterlijk, ook de onderliggende techniek is voor een groot deel gemeenschappelijk.
Samenwerking met Toyota
De samenwerking tussen Subaru en Toyota resulteerde in een geheel nieuw elektrisch platform. Dat platform is geschikt voor zowel voorwielaandrijving (met de elektromotor voorin) als vierwielaandrijving (elektromotor voorin en achterin). Bij Toyota wordt dit het e-TNGA-platform genoemd, Subaru noemt het “e-Subaru Global Platform for Battery Electric Vehicles”.
Deze nieuwe elektrische architectuur geeft de Solterra volgens Subaru een “superieure rijdynamiek”, die zich kenmerkt door een goede hoge stabiliteit en een alerte reactie op de stuurbewegingen. Het onder de vloer geplaatste accupakket draagt als onderdeel van de voertuigstructuur bij aan de stijfheid en geeft de auto ook een laag zwaartepunt.
Verschillen
Maar er zijn ook verschillen. Zo heeft Subaru de focus wat meer op de off-road eigenschappen gelegd. Het “X-Mode AWD Control System” moet de Solterra, in combinatie met de nieuwe “Grip Control”-functie, behoorlijk off-road eigenschappen geven. Het is natuurlijk geen echter terreinwagen waar Subaru laat de Solterra in een video toch over redelijk uitdagende hindernissen rijden. De Japanse fabrikant zegt daar het volgende over: “Dankzij Subaru’s jarenlange ervaring met de precieze besturing van de vier wielen, de wendbare respons van de elektromotoren en de flexibele vermogensverdeling tussen de voor- en achterwielen, profiteert de Solterra optimaal van de grip van de vier wielen en biedt hij een veilige en ontspannen rijervaring”.
Het nieuwe platform moet voor Subaru ook de basis voor de toekomstige elektrische modellen vormen. Of men daarvoor ook steeds met Toyota samenwerkt, is nog niet duidelijk. Maar voor de eerste elektrische auto van deze Japanse merken is dat dus wel het geval. De Subaru Solterra is een compacte elektrische SUV in het C-segment, die plaats biedt aan vijf personen. De ongeveer 2.000 kilo wegende Solterra is 4,69 meter lang, 1,86 meter breed en 1,65 meter hoog. Qua afmetingen scheelt dat dus heel weinig met de elektrische Toyota. Ook qua design zijn er weinig verschillen. Het grootste verschil zijn de afwijkende grille en verlichting, en nog een aantal details.
Ook het interieur van de Solterra doet sterk denken aan dat van de Toyota bZ4X en is dan ook niet erg verrassend. De Solterra biedt hier het inmiddels gebruikelijke touchscreen met daaronder nog een aantal fysieke knoppen.
Vierwielaandrijving en voorwielaandrijving
Subaru zal de Solterra niet alleen met vierwielaandrijving maar ook met voorwielaandrijving aanbieden. Afhankelijk van de uitvoering bedraagt het vermogen maximaal 160 kW. Net als bij de Toyota bZ4X heeft de accu een capaciteit van 71,4 kWh. De versie met voorwielaandrijving heeft een geschatte actieradius van 530 kilometer (volgens de Japanse WLTC-norm), de versie met vierwielaandrijving haalt geschat 460 kilometer.
AC-laden met 6,6 kW
Het laden aan de AC-lader gaat bij de Subaru Solterra helaas wat trager dan gemiddeld. Waar 11 kWh tegenwoordig normaal is, geeft Subaru een laadvermogen van 6,6 kW op. Maar het kan zijn dat de Europese versie alsnog met 11 kW geladen kan worden. Het DC-laadvermogen van de Subaru Solterra is met 150 kW overigens wel prima (maar niet bepaald toonaangevend).
Hoewel men aangeeft dat men de productie van de Solterra volgend jaar wil starten, is het nog niet bekend wanneer men de nieuwe Solterra precies wil lanceren. Ook specificaties als uitvoeringen en prijzen zijn nog onbekend. Men geeft aan dat men de Europese specificaties in december zal vrijgeven.