Met de Subaru Trailseeker breidt het Japanse automerk zijn elektrische portfolio uit met een SUV die niet alleen duidelijk verder denkt dan de grenzen van de stad. Het is ook een auto die, in tegenstelling tot de Solterra, niet lijkt te zijn afgeleid van een Toyota.
Waar veel elektrische SUV’s vooral zijn ontworpen voor asfaltgebruik, kiest Subaru voor een eigen, ruiger pad. De Trailseeker biedt standaard vierwielaandrijving, een actieradius van rond de 500 kilometer WLTP en een formaat dat ruimschoots boven de compacte cross-overs uitsteekt.
Aan de hand van eerdere teasers werd nog aangenomen dat de Trailseeker een elektrische cross-over zijn, namelijk een variant van de Toyota CH-R+. Dat leek heel logisch, gezien de samenwerking tussen Subaru en Toyota bij eerdere modellen zoals de Solterra en de bZ4X.
De uiteindelijke onthulling laat echter zien dat Subaru een andere koers vaart: de Trailseeker is een groter, zelfstandiger ontwikkeld model, dat niet direct is afgeleid van Toyota’s CH-R+. Met een lengte van ongeveer 4,84 meter, een verhoogde bodemvrijheid en robuuste ondersteltechniek mikt Subaru met de Trailseeker nadrukkelijk op mensen die méér willen dan een comfortabele rit naar het winkelcentrum of hun familie.
Grip, ruimte en actieradius voor avontuurlijke trips
Subaru rust de Trailseeker standaard uit met vierwielaandrijving, versterkt door het vernieuwde X-Mode-systeem. Daarmee houdt de auto grip op ondergronden waar andere EV’s het moeilijk krijgen: modderige paden, besneeuwde bergwegen of onverharde kampeerplaatsen.
De bodemspeling van ruim 21 centimeter onderstreept dat deze auto is voorbereid op meer dan alleen vlak asfalt. Dankzij het trekvermogen van bijna 1.600 kilo kan de Trailseeker ook serieuze aanhangers aan, van caravans tot paardentrailers.
De Trailseeker krijgt waarschijnlijk een accupakket van rond de 85 kWh bruto, goed voor een theoretische actieradius van ongeveer 500 kilometer WLTP. In de praktijk, zeker met belading of heuvelachtig terrein, zal dat eerder neerkomen op 350 tot 400 kilometer. Toch blijft dat voldoende om ontspannen langere ritten te maken, zeker omdat snelladen tot 150 kW mogelijk is. Binnen ongeveer 35 minuten kan de accu weer tot 80 procent worden opgeladen, waardoor ook langere vakantieritten haalbaar zijn.
De Subaru Trailseeker kan echt wat hebben
In een markt waar veel elektrische SUV’s vooral zijn ontworpen voor een stoere uitstraling, maakt Subaru met de Trailseeker een andere keuze. Hier gaat het niet om het uiterlijk, maar om daadwerkelijke capaciteiten.
Veel elektrische SUV’s in de middensector hebben bijvoorbeeld alleen voorwielaandrijving, een lage bodemvrijheid en een trekgewicht dat nauwelijks geschikt is voor serieuze inzet. De Trailseeker doorbreekt die norm en biedt daadwerkelijk praktische meerwaarde voor mensen die meer eisen dan woon-werkverkeer.
Dat Subaru daarbij kiest voor een eigen afstemming van onderstel en elektronica — ondanks de gedeelde basis met Toyota’s e-TNGA-platform — laat zien dat het merk zijn eigen karakter niet verloochent. Functioneel, degelijk en gericht op gebruik in de echte wereld, niet alleen op de tekentafel.
De keerzijde van de Trailseeker: niet goedkoop, en niet voor iedereen
Een kritische kanttekening is wel op zijn plaats. De Trailseeker wordt in de Verenigde Staten geproduceerd, wat betekent dat hij in Europa te maken krijgt met importheffingen. Dat zal de prijs waarschijnlijk opdrijven, vooral in vergelijking met Europese of Koreaanse concurrenten.
Daarnaast brengt het formaat en gewicht van de Trailseeker onvermijdelijk een hoger verbruik met zich mee. Wie vooral korte ritjes in stedelijke omgevingen rijdt, vindt elders zuinigere en meer compacte alternatieven. De Trailseeker is dus geen universele keuze, maar bedoeld voor een specifieke doelgroep die zijn capaciteiten ook daadwerkelijk gaat benutten.
Subaru is met de Trailseeker weer eens wars van uiterlijk vertoon
Met de Trailseeker zet Subaru een onderscheidende stap binnen het groeiende aanbod van elektrische SUV’s. Niet gericht op glanzende marketingbrochures, maar op echte bruikbaarheid.
Outdoorliefhebbers, trekkers, kampeerders en actieve gezinnen krijgen met de Trailseeker een elektrische SUV die verder reikt dan de stadsmuur. Daarmee blijft Subaru trouw aan zijn traditie: niet de eerste zijn, maar wél iets neerzetten waar je echt op kunt bouwen.