Sinds juli hebben we in Nederland een subsidieregeling voor de aanschaf van nieuwe en elektrische auto’s, genaamd SEPP. Particulieren kunnen een subsidie van respectievelijk 4000 en 2000 euro krijgen. Helaas was het subsidiepotje voor dit jaar binnen een paar weken op. Dat was niet zo’n probleem, je kon nog gewoon subsidie aanvragen. Alleen werd de aanvraag doorgeschoven naar volgend jaar. Het kabinet wil daar nu een stokje voor steken. Dat heeft het kabinet de Tweede Kamer in een brief laten weten. Het SEPP-loket voor het aanvragen van de subsidie voor nieuwe elektrische auto’s wordt binnenkort gesloten. Op 1 januari 2021 gaat het weer open en in de tussenliggende tijd kunnen mensen geen subsidie voor nieuwe elektrische auto’s aanvragen. De subsidieverzoeken die al zijn ingediend, worden uiteraard nog gewoon behandeld.
Subsidie raakt nu te snel op
Het argument is dat het totale subsidiepotje voor de komende jaren (de SEPP loopt tot medio 2025) te snel leeg zou raken. Men wil ook in de komende jaren nog subsidie kunnen verstrekken. Hoewel dit wel te begrijpen is, is het toch een beetje onlogisch argument. Want er valt veel voor te zeggen om het subsidiepotje zo snel mogelijk leeg te laten raken. Dat betekent immers dat er zo snel mogelijk aan de (klimaat)doelstellingen wordt voldaan. Bovendien zijn er dan over zo’n 5 jaar meer tweedehands elektrische auto’s beschikbaar. Nu wachten veel mensen tot er interessante, betaalbare elektrische occasions zijn. Er is overigens nog voldoende budget voor tweedehands elektrische auto’s beschikbaar.
Ontmoediging in plaats van stimulatie
Het spreekt voor zich dat aanstaande EV-kopers hier niet blij mee zijn. Ook belangenorganisaties zijn allesbehalve blij met het besluit. Zo zegt de ANWB het volgende:
“We zijn zeer teleurgesteld over het besluit van de staatssecretaris om de subsidie op de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s tot het einde van het jaar stop te zetten. Wij vinden het een ontmoediging voor de toekomstige elektrische rijder. We verwachten dat door deze onverwachte wending het vertrouwen bij de consument verdwijnt en de verkoop van elektrische auto’s in de particuliere markt stagneert. Dit terwijl het kabinet juist inzet op het stimuleren van elektrisch rijden voor de particuliere markt om de gewenste klimaatdoelen te realiseren. We vinden het belangrijk dat de elektrische auto betaalbaar en bereikbaar is voor iedereen. De tijdelijke aanschafsubsidie draagt hieraan bij”.
Besluit terugdraaien
De RAI Vereniging en BOVAG roepen de Tweede Kamer zelfs op om het besluit weer terug te draaien of de regeling aan te passen:
‘We zijn verbijsterd over het kabinetsbesluit om het loket voor de aanvraag van een particuliere aankoopsubsidie voor een nieuwe elektrische auto op korte termijn te sluiten. Alle nieuwe aanvragen worden vanaf dan tot 1 januari 2021 geweigerd. Alweer is de automobilist de dupe. Het kabinet heeft zijn mond vol over het belang van verduurzaming, maar ondertussen toont het zich onbetrouwbaar door plots de spelregels weer te wijzigen. We roepen de Tweede Kamer op om in te grijpen en de financiële speelruimte voor de subsidie beter te benutten’, aldus RAI Vereniging en BOVAG.