De overheid heeft per 1 juli een subsidieregeling in het leven geroepen om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren. De subsidie is een groot succes gebleken. Het succes is dermate groot dat het subsidiepotje nu al de bodem heeft geraakt. Dit geldt althans voor nieuwe elektrische auto’s. Wie in de markt is voor een tweedehands EV heeft nog een gedegen kans dat je aanspraak kunt maken op deze aantrekkelijke regeling.
Subsidieregeling
Om in aanmerking te komen voor de subsidieregeling waren er een aantal spelregels opgesteld. Zo moet de nieuwe elektrische auto een cataloguswaarde hebben van minimaal € 45.000,=. De auto moet privé aangekocht worden of via een private-lease constructie lopen. Wanneer je aan deze regels voldoet kun je rekenen op een subsidie van € 4.000,=. De subsidie is feitelijk per 1 juli van toepassing, maar de regeling werd met terugwerkende kracht doorgevoerd. Zo konden ook nieuwe eigenaren van een elektrische auto vanaf 4 juni aanspraak maken op deze subsidie.
Potje (leeg)gemaakt
Om de verkoop van elektrische auto’s een stimulans te geven heeft de overheid een potje gemaakt van tien miljoen euro. De snelle rekenwonder kan dus doorrekenen dat er ruim 2.500 particulieren gebruik kunnen maken van deze regeling. Op zich lijkt dit voor een periode voldoende te zijn, maar niets is minder waar.
Op de eerste dag van deze subsidie hadden zich al 1.390 particulieren gemeld die van deze regeling gebruik wensen te maken. Het potje voor de subsidie was dus letterlijk al na een enkele dag ruimschoots half leeg. Deze cijfers geven uiteraard wel een vertekend beeld. Particulieren die op 4 juni of later een nieuwe elektrische auto hebben aangeschaft konden ook gebruik maken van deze regeling.
Inmiddels is de subsidie op nieuwe EV’s niet meer van toepassing voor dit jaar. De gereserveerde gelden door de overheid zijn opgedroogd. Wel weet de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland te melden dat aanvragers die nu net naast de subsidie grijpen automatisch worden doorgeschoven naar 2021.
Tweedehands EV
Wanneer een nieuwe elektrische auto net niet binnen het budget valt kun je natuurlijk eens rustig kijken naar een goede tweedehandse EV. Deze zijn inmiddels voldoende te vinden in Nederland. Speciaal voor deze markt is ook een subsidieregeling van toepassing. Deze kas is gevuld met € 7.2 miljoen. Wanneer je een tweedehandse (maximale waarde van € 45.000,=) aanschaft kun je nog een financieel voordeel vanuit de overheid verwachten van € 2.000,=. Hierbij geldt overigens wel als extra voorwaarde dat het autobedrijf RDW-erkend moet zijn.
Wanneer je een gebruikte elektrische auto privé gaat leasen zal deze subsidie over de maandelijkse termijnen verrekend worden. In de regel betekent het dus dat je nu maandelijks minder kwijt bent voor exact dezelfde auto.
Dit potje is gelukkig nog gevuld en is sinds 1 juli met ‘slechts’ 1.4 miljoen euro geslonken.
Marketing vanuit fabrikanten
Het is niet verwonderlijk dat het potje voor deze subsidie sneller is gegaan dan verwacht. Verschillende fabrikanten hebben in de afgelopen periode genoeg reclame-uitingen gedaan rondom deze regeling. Als extra bonus werd soms nog wat extra korting gegeven op de nieuwe elektrische auto. Dat de EV’s als warme broodjes over de toonbank gingen blijkt nu wel uit de cijfers die zijn vrijgegeven. De verkopen van elektrische auto’s hebben dus zeker niet stil gelegen.
En hoe nu verder?
De subsidieregeling op een nieuwe elektrische auto komt helaas nu te vervallen. Het potje voor deze regeling is simpelweg leeg. Je kunt uiteraard nog wel eens kijken voor een goede tweedehands EV. Zoals al reeds eerder aangegeven in het artikel komt de regeling volgend jaar wel weer terug. Op dit moment worden nieuwe aanvragen automatische doorgeschoven naar volgend jaar. Op deze manier kun je alsnog aanspraak maken op de lopende regeling, alleen komt de betaling pas volgend jaar.