Wij nu een nieuwe elektrische auto aanschaft, tot een cataloguswaarde van € 45.000,-, kan aanspraak maken op een subsidie. Met deze subsidie wil de overheid de aankoop van een EV aanmoedigen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, die deze subsidie beheert, meldt dat dit potje in een snel tempo verder leeg raakt. In dit tempo is er nog krap een maand over voordat dit potje definitief leeg is.
Snelle leegloop
Nederland lijkt de elektrische auto steeds meer te omarmen. Voor dit jaar had de overheid de subsidiepot aangevuld met € 71 miljoen euro. Van dit bedrag is nog slechts € 11,8 miljoen over. Volgens de eerder genoemde Rijksdienst is er in de afgelopen week voor ruim € 3 miljoen euro subsidie aangevraagd. Wanneer dit tempo verder doorzet betekent dit dat de subsidieregeling binnen een maand ten einde komt.
Verhoging subsidiepot
Branchevereniging Bovag roept de overheid inmiddels op om in actie te komen. Zo moet de overheid de subsidieregeling voor volgend jaar naar voren halen. Voor de jaren 2023 en 2024 heeft de overheid € 186 miljoen gereserveerd voor de subsidieregeling. Op dit moment lopen de verkopen van EV’s erg goed en moet de overheid inspelen op deze vraag. Bovag reageert:
Er staat geld klaar voor subsidie voor de komende jaren. Dat zou nu beschikbaar moeten komen. Dan verminder je nú de CO2-uitstoot. Een elektrische auto die nu wordt verkocht zorgt ook komende jaren nog voor een reductie
De branchevereniging Rai deelt de mening van de Bovag. De Rai voegt er aan toe dat de verkoop van nieuwe EV’s ook bijdraagt aan een frisse aanwas van tweedehands modellen in de toekomst. Tevens voegt de branchevereniging er aan toe dat de verkopen nu in een groeispurt zitten. Wanneer de subsidie vervalt zullen de verkopen direct weer teruglopen. Om de uitstoot te verminderen moet de overheid dus nu snel met een passende oplossing komen.
Subsidie tweedehands EV
Wie nu op de markt is voor een tweedehands elektrische auto heeft nog grote kans op de subsidie. Deze is begin 2022 gevuld met € 20,8 miljoen en hiervan is nog € 6,8 miljoen over. Bij de aankoop van een occassion krijg je € 2.000,- subsidie vanuit de overheid.
In de verkoop van deze occassions is gelijkmatig te noemen. Wanneer het huidige tempo wordt doorgezet zal deze subsidiepot over iets meer dan twee maanden leeg zijn.
Duitsland gooit de subsidies ook op de schop
Niet alleen in Nederland kennen wij gunstige subsidieregeling. In Duitsland wordt ook de gestekkerde auto vanuit de overheid aangemoedigd middels een subsidie. Zelfs een subsidie op een PHEV is op dit moment mogelijk, maar volgens bronnen zal de Duitse overheid in 2023 hier een stop op zetten. Wie nu in Duitsland een PHEV aanschaft, tot een cataloguswaarde van € 40.000,-, kan rekenen op een subsidie van € 6.750,-.
De subsidie op elektrische auto’s zal gehandhaafd blijven, maar zal vanaf 2023 deels afgebouwd worden. Er zal een limiet komen op de aanschafprijs. Volgens ingewijden komt deze op € 65.000,- te liggen. De subsidie op de aanschaf zal zakken naar € 4.000,- in plaats van de nu geldende € 9.000,-. Dat is dus een forse achteruitgang. In die jaren daarop wordt de subsidie zelfs verder verlaagt naar € 3.000,-.