Binnen vijf maanden was het subsidiepotje voor de aanschafsubsidie voor nieuwe auto’s leeg. Het was te verwachten maar leuk is het natuurlijk niet. Als je nu in de markt bent voor een nieuwe elektrische auto vis je achter het net. Dat betekent of tot volgend jaar wachten, of een tweedehands elektrische auto kopen. Daarvoor is namelijk nog wel wat subsidie beschikbaar.
Subsidie voor elektrische auto’s
De SEPP-regeling (Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren) werd in 2020 in het leven geroepen om de verkoop van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s door particulieren te bevorderen. In het begin kon je als particulier een subsidie van maar liefst 4.000 krijgen als je een nieuwe elektrische auto kocht die aan de voorwaarden (actieradius minimaal 120 km, catalogusprijs van 12.000 tot 45.000 euro) voldeed. Voor gebruikte elektrische auto’s gelden dezelfde voorwaarden maar bedraagt de subsidie 2.000 euro per auto.
Dat subsidiebedrag voor gebruikte elektrische auto’s is gelijk gebleven. De subsidie voor nieuwe elektrische auto’s ging de afgelopen jaren wel iets omlaag en dat zal de komende jaren ook gebeuren. Dit jaar was de subsidie 3.350 euro, volgend jaar zakt hij naar 2.950 euro en het jaar daarop zelfs naar 2.550 euro.
Subsidie wordt iets minder
De subsidie voor nieuwe auto’s werd en wordt dus wat lager. Maar de subsidiepot voor elektrische auto’s ging in 2022 wel omhoog naar 91,4 miljoen euro. Daarvan is 71 miljoen bedoeld voor nieuwe elektrische auto’s, de rest voor gebruikte elektrische auto’s. Het potje voor nieuwe auto’s is nu op, meldt Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Het subsidiepotje voor gebruikte elektrische auto’s is overigens ook al bijna op.
Ruim 21.000 mensen konden dit jaar profiteren van subsidie voor nieuwe elektrische auto’s. Een succes, vindt staatssecretaris Heijnen. Hij zegt het volgende over de grote vraag naar elektrische auto’s: “Ik zie dat deze regeling echt helpt om elektrisch rijden voor particulieren dichterbij te brengen.” Ook ziet hij in dat er heel veel mensen achter het net vissen: “De keerzijde is dat wie de komende maanden voor een nieuwe elektrische personenauto wil kiezen én een beroep op deze regeling wil doen, moet wachten tot begin volgend jaar”.
Nog wel subsidie voor gebruikte elektrische auto’s
De mensen die niet meer van de subsidie gebruik kunnen maken, kunnen overwegen om een gebruikte elektrische auto te kopen. De subsidie die daarvoor beschikbaar bedraagt weliswaar slechts 2000 euro, maar die auto’s zijn vaak wel goedkoper. Van het subsidiepotje van 20,4 miljoen subsidie is nog 3,7 miljoen euro beschikbaar. Het zal dus niet meer lang meer duren voordat ook dat potje leeg is.
SEPP-regeling loopt in ieder geval tot en met 2024
Ook de komende twee jaar kunnen kopers van een elektrische auto gebruik maken van de SEPP-regeling. Hij loopt in ieder geval tot en met 2024. Of er daarna nog een vervolg komt, is nog niet zeker. Maar het subsidiebedrag voor nieuwe elektrische auto’s wordt wel steeds lager. Voor volgend jaar is de subsidie vastgesteld op 2950 euro en voor 2024 heeft het kabinet bepaald dat er 2.550 subsidie bij een nieuwe elektrische auto wordt verstrekt. Het bedrag voor gebruikte auto’s blijft overigens op 2000 euro staan. Het totale subsidiepotje wordt volgend jaar ook wat lage. Er is dan 67 miljoen euro voor nieuwe auto’s elektrisch auto’s beschikbaar, en 32,4 miljoen euro voor gebruikte elektrische auto’s. In 2025 dat bedrag nog iets lager, dan is er respectievelijk 58 miljoen en 29,4 miljoen euro voor de SEPP-regeling beschikbaar.