Wie had ooit van het Chinese merk Suda gehoord? Wij in ieder geval niet. En het Duitse bedrijf dat de afgelopen maand 200 auto’s van dat merk verkocht, had er tot afgelopen zomer ook nog nooit van gehoord. Maar afgelopen zomer stonden er opeens 200 exemplaren van de Suda SA 01 op de kade in Duisburg. Ze waren besteld door de voorzitter van de Vereniging voor Duits-Chinese culturele uitwisseling. Frank Rotte van het in Neuss gevestigde Auto SL kwam het te weten via een video op Youtube, omdat een van de auto’s was gespot bij de nieuwe Fastned-lader bij Kreuz Hilden, en rook zijn kans. Hij nam de verkoop op zich en het lukte hem om alle 200 auto’s in no-time te verkopen.
Opmerkelijk goedkoop
Naar wat voor auto betreft het? Het gaat hier om de Suda SA 01. Een notchback van 4,42 meter lang, die een 80 kW elektromotor heeft en dankzij het 39,5 kWh accupakket een actieradius van ruim 200 kilometer haalt. Dat zijn geen opzienbarende cijfers en ook qua design is het allesbehalve een blijkvanger. Hoe heeft Rotter die 200 elektrische auto’s, nota bene van een volstrekt onbekend Chinees merk kunnen verkopen? Dat is heel simpel: dankzij de (bijzonder riante) Duitse stimuleringsregelingen kost de Suda SA 01 in Duitsland maar 10.000 euro. De Duitse subsidieregeling halveert bijna de normale (ook al zeer scherpe) prijs van bijna 20 mille.
Service en garantie
De service- en garantieafhandeling wordt verzorgd door Michelin-dochter Euromaster. De importeur geeft een garantie van drie jaar op de Suda SA 01 en acht jaar op de accu. Rotter vertelt in een interview aan Edison Media dat als de accu kapotgaat, men waarschijnlijk de hele auto zal vervangen.
Uitrusting is niet meer dan redelijk
Natuurlijk kun je van een auto in het budgetsegment niet al te veel verwachten. De prestaties zijn alleszins redelijk. De topsnelheid bedraagt 134 km/uur, snelladen gaat met 22 kW (via een CCS Combo-steker) en AC-laden kan met een snelheid van 3,6 kW. Maar het is ook een uiterst onopvallende auto die meer dan tien jaar geleden lijkt te zijn ontworpen, met een plastic-achtig dashboard met veel nep-chromen accenten. De uitrusting valt niet tegen: hij heeft een digitaal dashboard, een centraal geplaatst touchscreen met infotainment en radio. Een multifunctioneel stuurwiel en een airco maken de uitrusting compleet.
Zo goed als geen veiligheidsvoorzieningen
Op het gebied van veiligheidsvoorzieningen doe je met deze auto wel een stapje terug. Een hele stap zelfs. De Suda SA 01 heeft bijvoorbeeld geen ESP en ook qua airbags is hij karig uitgerust. Over moderne veiligheids- en assistentiesystemen zoals lane-assist en adaptieve cruise-control zullen we het maar niet hebben.