De supersnelle Volkswagen ID R Prototype, die recentelijk records brak tijdens Pikes Peak International Hill Climb, blijkt deels uit de 3D-printer te zijn gekomen. Daar is nu meer over bekendgemaakt door het bedrijf zelf. De auto bleek sneller dan alle andere auto’s tot nu toe in de geschiedenis op het bergachtige parcours.
Tijd
De reden waarom een deel van de Volkswagen met een 3D-printer was gemaakt was te vinden in de tijdsdruk. De fabrikant besloot acht maanden voor de race dat het met een elektrische auto ging meedoen. Er was dus haast geboden bij de ontwikkeling. Er moest gelijk ontwikkeld en geproduceerd worden om binnen de tijd klaar te zijn en mee te kunnen doen aan de race die onlangs plaatsvond.
Tweeduizend
Het gaat dan ook niet om een klein deel van de auto. Zo’n tweeduizend onderdelen van de Volkswagen ID R Prototype werden uit een 3D-printer gehaald. Daarvoor werden meerdere printers gelijktijdig ingeschakeld. Met de onderdelen konden onder andere windtunneltests worden gedaan. Een belangrijke reden waarom de auto uiteindelijk zo snel kon zijn toen de race daadwerkelijk gereden werd. Met de auto werd het oude record, dat in 2013 was neergezet door rallycoureur Sebasten Loeb in een Peugeot, zo’n 16 seconden scherper gesteld. Ook de Duitse fabrikant schakelde een rallycoureur in, Roman Dumas. Die had de race al viermaal op zijn naam weten te schrijven.
Echte auto
Zoals gezegd waren er zo’n 2.000 onderdelen uit de 3D-printer nodig om de auto in de windtunnel te kunnen testen. Een deel van die onderdelen bleken uiteindelijk ook bruikbaar voor de daadwerkelijke auto van Volkswagen. Hoewel een deel van carbon werd gemaakt, bleven ook onderdelen van plastic over. Het gaat dan vooral over onderdelen zoals beugels en goten waarmee kabels en dergelijke op hun plek werden gehouden. De meeste daadwerkelijke onderdelen voor de aandrijving werden wel vervangen. Toch zegt het bedrijf dit pas als het begin van de mogelijkheden te zien.