De Suzuki e Vitara, de eerste volledig elektrische SUV van deze Japanse fabrikant, is geen blikvanger op wielen. En dat lijkt precies de bedoeling. De elektrische e Vitara mikt niet op de gadgetliefhebber of designfreak, maar op automobilisten die overstappen naar elektrisch rijden omdat het logisch voelt. Geen disruptie, wel een doordachte elektrische versie van een bekende Suzuki. En dat is verfrissend, in een markt die bol staat van overdadige ambities.
Met zijn 4,28 meter lengte, 49 of 61 kWh LFP-accu, een WLTP-actieradius tot 428 kilometer en optionele vierwielaandrijving, komt de e Vitara opmerkelijk dicht in de buurt van wat veel EV-rijders daadwerkelijk zoeken. Degelijk, overzichtelijk en bruikbaar. Geen scherm van 32 inch, wel stoelverwarming. Geen over-the-air abonnementen, wél 10 jaar garantie.
Geen revolutie, wél een interessant alternatief
Suzuki gooit het niet over de premium-boeg. Ook niet over die van de ‘verleidelijke instapprijs’. De e Vitara is vooral logisch opgebouwd – van de bodem tot aan het infotainmentsysteem. Zoals EVupdate.nl het verwoordt:
“De e Vitara lijkt precies te doen wat nodig is, zonder er een show van te maken.”
Dat maakt hem niet saai. Eerder eerlijk. In een marktsegment waar veel merken hun ‘compacte SUV’ vullen met statements, positioneert deze Suzuki zich als een rationele middenmoter. Daarmee concurreert de auto niet alleen met modellen als de Kia EV3, Skoda Elroq of de iets bescheidener Opel Frontera Electric of Citroën ë-C3 Aircross, maar vooral met z’n bloedverwant: de Toyota Urban Cruiser EV. Beide worden gebouwd in India, delen techniek, maar hebben een ander gezicht – letterlijk en figuurlijk.
Degelijke techniek zonder opsmuk
Onderhuids is de e Vitara volledig nieuw, maar hij voelt niet futuristisch aan. Suzuki levert hem met twee accumaten (49 of 61 kWh) en drie aandrijfvarianten:
- 2WD met 49 kWh: 106 kW, actieradius tot 346 km
- 2WD met 61 kWh: 128 kW, actieradius tot 428 km
- 4WD met 61 kWh: 135 kW (128 voor + 47,6 achter), actieradius tot 412 km
De gebruikte LFP-accu’s zijn minder energiedicht dan NMC-varianten, maar winnen op het vlak van levensduur en kostprijs. Ze zijn bovendien minder gevoelig voor oververhitting. In combinatie met een verbruik van 148 tot 165 Wh/km (WLTP) blijft de efficiëntie van de e Vitara prima overeind.
De 4WD-variant beschikt over Suzuki’s nieuwe AllGrip-e systeem met onafhankelijke motoren per as en Trail Mode voor offroad-omstandigheden. Geen hardcore terreinwagen, wel een zeldzaam compleet AWD-aanbod in dit segment.
Interieur Suzuki e Vitara: logisch, licht en functioneel
Binnenin combineert Suzuki Japanse designtaal met Europese wensen. ‘Nuki, Suki en Uki’ – leegte, licht en zweving – leiden tot een luchtig ogend interieur, met een zwevende middenconsole en sfeerverlichting in kleur. Geen overdaad, maar rust.
De Select-uitvoering biedt standaard zaken als:
- Stoel- en stuurverwarming
- Adaptive cruise control, lane keeping en emergency assist
- Suzuki Connect met accubeheer en aircobediening
- Parkeersensoren, achteruitrijcamera, verstelbare achterbank
De Style-uitvoering voegt daar onder meer een Harman-audiosysteem, elektrisch verstelbare stoel en panoramadak aan toe. Wie kiest voor “Land Breeze Green” of “Splendid Silver Pearl”, krijgt zelfs bruin kunstleder als extra toets.
Platform en rijeigenschappen Suzuki e Vitara
De e Vitara staat op het speciaal voor EV’s aangepaste HEARTECT-e platform, dat uitgaat van een lichte, stijve structuur. Het rijklaar gewicht varieert van 1.700 tot 1.899 kg – relatief laag voor een elektrische SUV. De wielbasis van 2,70 meter zorgt voor een stabiele rijhouding, en mede dankzij de multilink-achterwielophanging voelt de auto ook op hogere snelheid volwassen aan.
De bagageruimte varieert van 238 tot 306 liter, afhankelijk van de stand van de achterbank. Daarmee biedt hij iets minder volume dan een Kia EV3, maar wel vergelijkbaar gebruiksgemak.
Een strategische middenweg
Suzuki positioneert de e Vitara tussen de BYD Atto 2, Opel Frontera en Kia EV3 in. Dat doet het merk met een opvallend zuinige, stabiele en niet te zware SUV – eigenschappen die niet vanzelfsprekend zijn bij instap-EV’s in dit formaat.
De verwachte vanafprijs is nog niet bevestigd, maar analisten verwachten een basisprijs rond of net onder de €35.000. Daarmee zou Suzuki mikken op hetzelfde publiek dat nu in een MG ZS EV of Dacia Spring kijkt, maar liever iets degelijkers rijdt. Met een betrouwbaarder imago, ook. En zonder poespas.
e Vitara: een echte Suzuki SUV, maar dan elektrisch
De e Vitara wil geen trends zetten. Hij wil vertrouwd aanvoelen, maar wél schoon, stil en elektrisch rijden bieden. Suzuki slaagt erin om een elektrische auto te brengen die rationeel is, bruikbaar en degelijk. Daarmee positioneert het merk zich precies daar waar veel merken juist vertrekken: in het praktische midden.
Met deze auto verkoopt Suzuki zeker geen belofte. Het verkoopt betrouwbaarheid en herkenbaarheid – maar dan met een laadpoort.