Suzuki is vooral bekend van z’n compacte stadsautootjes en stoere terreinwagens. Bijna zonder uitzondering aangedreven door een verbrandingsmotor, maar de laatste jaren ook wel in de vorm van een hybride. Het Japanse merk waagde zich tot nu toe nog niet aan een volledig elektrische auto. Dat gaat binnenkort veranderen. In Milaan trokken ze het doek van de Suzuki e-Vitara, een compacte elektrische SUV die naar eigen zeggen klaar is om de strijd aan te gaan met de gevestigde orde. Maar kan deze elektrische Suzuki SUV zich staande houden in het inmiddels bijzonder drukke EV-landschap?
Beter laat dan nooit?
Suzuki is niet de eerste die met een elektrische SUV op de proppen komt. Sterker nog, ze zijn best een beetje laat. Behoorlijk laat zelfs. Terwijl merken als Hyundai, Kia, Skoda en Tesla al jarenlang de EV-markt domineren, komt Suzuki nu pas met z’n eerste serieuze elektrische model. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.
De e-Vitara is een compacte SUV, een maatje groter dan z’n benzinebroertje. Hij deelt de stoere looks van de Vitara, maar onderhuids is alles anders en nieuw. Geen verbrandingsmotor, maar een volledig elektrische aandrijflijn op een geheel nieuw platform.
Techniek en prestaties Suzuki e-Vitara
De e-Vitara is gebouwd op een gloednieuw platform, speciaal ontworpen voor elektrische auto’s. Suzuki noemt het HEARTECT-e, en het moet zorgen voor een optimale gewichtsverdeling en stijfheid. Dat belooft veel goeds voor de rijdynamiek!
Suzuki heeft gekozen voor een lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu. Die is misschien wat zwaarder dan de gebruikelijke lithium-ion accu’s, maar scoort wel punten op veiligheid en duurzaamheid. En de prijs is ook aantrekkelijker, wat altijd mooi meegenomen is.
Er komen twee accuvarianten: een 49 kWh versie en een 61 kWh versie. Hoeveel kilometer je daarmee kunt rijden, is nog niet officieel bekendgemaakt. Maar geruchten gaan dat de actieradius tussen de 350 en 520 km zal liggen. Voor de avonturiers onder ons komt er ook een vierwielaangedreven versie met AllGrip-e technologie. Daarmee kun je ook buiten de gebaande paden prima uit de voeten. Hoe het met het eventuele aanhangergewicht zit, is helaas nog niet bekend.
De Suzuki e-Vitara versus de concurrentie
De e-Vitara komt terecht in een segment dat barst van de concurrentie. Denk aan de Hyundai Kona Electric, de Kia Niro EV, de Peugeot e-2008 en de Opel Mokka-e. Stuk voor stuk sterke spelers met een goede reputatie.
Kan de e-Vitara zich daartussen onderscheiden? Suzuki zet in op z’n vertrouwde kwaliteiten: betrouwbaarheid, zuinigheid en een aantrekkelijke prijs. Of dat genoeg is om de harten van de Nederlandse automobilisten te veroveren, zal de tijd moeten leren.
Wanneer kunnen we instappen in de Suzuki e-Vitara?
De e-Vitara wordt in de zomer van 2025 in Nederland verwacht. Dat wil zeggen: dan gaat de verkoop van start. De eerste leveringen zullen waarschijnlijk in het najaar van 2025 zijn. De prijzen en de exacte specificaties van de Suzuki e-Vitara zijn ook nog niet bekend maar daar zal de komende maanden ongetwijfeld verandering in komen.