De oude, originele Mini blijft een echte allemansvriend en is vooral bij de Britten nog steeds heel populair. Dit was reden voor het Brits bedrijf Swind om een elektrische versie te ontwikkelen die wordt opgebouwd onder een gerestaureerde originele carrosserie. Er wordt wel eens gezegd dat elektrische auto’s nogal karakterloos zijn. Dan biedt de Swind E Classic Mini uitkomst, deze is nameijk net zo karaktervol als de originele Mini met verbrandingsmotor. Swind is een Brits technisch en ingenieursbureau en bouwde een elektrische Mini die allesbehalve halfbakken is. De aandrijflijn is helemaal op maat gemaakt en in eigen beheer ontwikkeld. De carrosserie heeft een moderne corrosiebescherming om ervoor te zorgen dat hij niet zo snel roest zoals een originele versies uit de jaren zestig. Ook de nieuwe rem- en ophangingsonderdelen zorgen ervoor dat hij qua rijeigenschappen bijna aanvoelt als een moderne auto.
Prestaties
Je moet echter geen indrukwekkende prestaties en specificaties van deze kleine EV verwachten. Hij maakt gebruik van een lithium-ion-accupack van 24 kWh en de elektromotor produceert 110 pk. De acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur gaat in 9,2 seconden. Dat is snel voor een Mini, maar voor een moderne EV zeker niet indrukwekkend. Deze vlotte acceleratie is ongetwijfeld ook te danken aan het geringe gewicht van ongeveer 720 kilo waarmee deze Mini een van de lichtste EV’s op de markt is. De topsnelheid is ongeveer 130 kilometer per uur en de actieradius bedraagt ruim 200 kilometer. Dat is genoeg voor stadsgebruik. Deze elektrische Mini is niet echt weggelegd voor lange ritten, zeker niet als hij steeds op topsnelheid moet rijden om het overige verkeer bij te houden. Volgens Swind kan de Swind E Classic Mini binnen vier uur volledig is opgeladen worden.
Gemoderniseerd
De voordelen van het moderniseren en elektrificeren van de Mini zijn ook van invloed ook op andere zaken. Zo kan de Swind E Classic Mini ook worden uitgerust met een infotainmentsysteem met navigatie. USB-poorten worden standaard meegeleverd, net als verwarmde lederen stoelen. Vreemd genoeg is airconditioning weer een optie. Wie liever geen stuurbekrachtiging wil, kan die achterwege laten. Ook zijn er “performance tuning packs” beschikbaar maar het is nog niet helemaal duidelijk wat die inhouden. Vanwege de elektrische uitvoering en een betere gewichtsverdeling is de benzinetank verwijderd waardoor er meer ruimte in de kofferruimte is.
Kostbaar
Wie een Swind E Classic Mini wil kopen, dient daar exclusief BPM en eventuele invoerrechten vanwege de naderende Brexit bijna 90.000 euro voor neer te tellen. Dat is nogal wat voor een auto die qua ruimte en rijcomfort allesbehalve hoog zal scoren. Maar de nostalgie heeft natuurlijk ook wel wat. Wat ook duidelijk is, is dat Swind de Mini daadwerkelijk in productie gaat nemen. Weliswaar in een gelimiteerde oplage van slechts 100 stuks. Er is keus uit een in links- en rechtsgestuurde uitvoering. Liever de moderne Mini? Geen probleem, ook die is er binnenkort als EV en plug-iin hybride.