Een probleem waar Tata Motors in het verleden mee liep lijkt eindelijk getackeld. De Indiase fabrikant kon in het verleden zijn EV’s niet verder dan 130 kilometer op een volle batterij laten rijden. De op de autobeurs van Geneve gepresenteerde Altroz EV zal een einde maken aan die problemen voor het bedrijf.
Tweemaal
De Altroz EV belooft minimaal tweemaal zo ver te reiken op een volle accu. Tata brengt een productiemodel dat ergens tussen 250 en 300 kilometer moet kunnen rijden wanneer deze volledig geladen is. Daarmee kan de auto dus minimaal tweemaal zo ver als de Tigor en Tiogo, de vorige EV’s van het merk, konden. Daarmee lijkt het bedrijf eindelijk mee te kunnen gaan spelen op de EV-markt. Al komt er ook een brandstofvariant uit.
ALFA
De Altroz EV can Tata Motors zal op het ALFA ARC platform worden gebouwd. ALFA staat voor Agile Light Flexible Advanced. Dit is geen specifiek platform voor elektrische auto’s, aangezien beide varianten erop gebaseerd kunnen worden. Bovendien is het zo dat de auto’s op de meeste fronten gelijkenissen hebben. Zeker waar het gaat om design is dit duidelijk het geval. Toch is de auto voor de fabrikant een belangrijke stap voorwaarts richting meer elektrische modellen. De auto moet gaan concurreren met de Hyundai Kona en Nissan Leaf en zal flink goedkoper op de markt komen dan deze twee modellen.
Volgend jaar
De Altroz EV laat nog even op zich wachten. De elektrische versie van de auto zal pas in 2020 op de markt komen. De brandstofvariant komt in de zomer van 2019 al op de markt. Die komt dan in drie verschillende uitvoeringen. Wat de precieze specificaties van de EV worden zal in de komende tijd stap voor stap bekendgemaakt worden door de fabrikant. Ook zal dan duidelijk worden of de auto ook buiten India te krijgen zal zijn. Dat is op dit moment nog niet naar buiten gebracht.