In Nederland is Tata een compleet onbekende speler. Het merk is echter in India niet weg te denken uit het straatbeeld. De autofabrikant heeft daarnaast een groot belang in merken zoals Jaguar en Land Rover. Via een omweg is Tata dus alsnog actief in Nederland. Of wij hun nieuwe Nexon EV ooit in Nederland mogen verwelkomen blijft echter de vraag.
Tata Nexon
De Nexon staat al geruime tijd in de prijslijsten van Tata. In 2014 mochten wij al eens kennismaken met een conceptmodel van deze compacte cross-over. In 2016 werd, tijdens de Auto Expo in New Delhi, de definitieve Nexon aan het Indiase publiek voorgesteld. In dat jaar was er absoluut nog geen sprake van een auto op accu’s. Het huidige model werd dan ook gelanceerd met een 1.2 liter driecilinder motorblok. Er was daarnaast nog keuze uit een 1.5 liter viercilinder dieselblok.
Het is echter wel zo dat Tata geruime tijd roept dat juist de Nexon de perfecte kandidaat is om als volledig elektrische cross-over op de markt te zetten. Vandaag heeft het merk dan de tweede generatie van dit model gelanceerd. Hier behoort nu ook de Nexon EV toe. Met de lancering van dit model is het direct duidelijk hoe de nieuwe vormgeving zal zijn bij de benzine- en dieselvarianten. De nieuwe Nexon EV moet volgend jaar al beschikbaar komen op de Indiase markt.
Wijzigingen Nexon EV
Er zijn uiteraard wel wat wijzigingen direct op te merken. Zo beschikt de Nexon EV over een dichte grille die je op elke elektrische auto terug ziet komen. Daarnaast heeft men bij Tata gekozen om de koplampen en voorbumper van een nieuw en fris design te voorzien. Overigens heeft de achterzijde deze zelfde wijziging ondergaan. De wijzigingen zijn dus vooral aan de buitenzijde goed op te merken.
Elektrische aandrijving
De nieuwe Nexon EV is de eerste volledig elektrische cross-over van het merk. Toch is Tata geen onbekende met elektrische aandrijving. Al eerder werd de compacte Nano als elektrische auto gepresenteerd. Onderhuids zijn beide modellen overigens niet te vergelijken. Zo beschikt de Nexon EV over een volwassen accupakket van 30,2 kWh. Dit accupakket levert hierdoor ongeveer 130 pk. Volgens Tata is de actieradius van deze Nexon EV ongeveer 300 kilometer. Het is echter onduidelijk of dit volgens de NEDC-, de WLTP- of de Indiase Modified Indian Driving Cycle-modus (MIDC) is vastgesteld. Onze sterke vermoedens gaan uit van deze laatste rekenmethode.
De kans dat deze Nexon EV in Nederland beschikbaar zal komen is nul te noemen. Het merk verkoopt hier geen auto’s en vooralsnog heeft de fabrikant geen intenties om in Nederland een verkoopkanaal op te starten. Zoals eerder gezegd heeft de Indiase fabrikant wel een groot aandeel in de merken Jaguar en Land Rover. Het is onduidelijk of de elektrische aandrijftechniek echt uit de stallen van Tata zelf komt of dat hier techniek vanuit Jaguar wordt gebruikt.