De Audi e-tron is het eerste volledig elektrische productiemodel dat het Duitse merk op de markt heeft gezet. Oorspronkelijk zou de e-tron eind 2018 al op de markt worden gebracht. Na wat problemen werd dit uiteindelijk 2019. Nu is er echter nieuws naar buiten gekomen dat Audi problemen zou hebben met het benodigde aantal accu’s.
Leveringsproblemen
Autofabrikanten fabriceren over het algemeen weinig zelf. Daardoor ligt het productieprobleem ook niet bij Audi, maar bij LG Chem, het bedrijf wat de accu’s aan Audi hoort te leveren. Via een Duitse regionale omroep is het nieuws naar buiten gekomen dat Audi zijn productiequotum op het moment zeker niet haalt. Het Beierse merk zou 300 e-trons per dag moeten produceren. Door de slechte levering van de accu’s is dit aantal op het moment gezakt naar 150 per dag. Dit is ook niet de eerste keer dat Audi problemen heeft met LG Chem. Eerder was er al een conflict ontstaan over een prijsverhoging van 10% die de Zuid-Koreaanse accufabrikant had doorgevoerd, iets wat niet goed viel bij de Duitsers.
Audi zelf laat op het moment nog weinig los over de leveringsproblemen. Wel liet een woordvoerder van het bedrijf weten dat het opstarten van een nieuwe productie altijd voor uitdagingen zorgt, maar dat Audi er alles aan doet om dit op te lossen samen met zijn partners en leveranciers.
Vakbonden
Ondertussen wordt er vanuit Belgische vakbonden, de e-tron wordt namelijk geproduceerd in Brussel, bevestigd dat de aanvoer van accu’s nogal fluctueert. Volgens deze bronnen is het probleem veroorzaakt doordat LG Chem onlangs zijn accuproductie van Zuid-Korea naar Polen heeft verplaatst. Daardoor moeten de accucellen opnieuw gekeurd worden, iets wat dus de nodige vertraging oplevert voor Audi’s elektrische paradepaardje.
20.000 bestellingen
Dat de Audi wat leverproblemen heeft betekend natuurlijk niet direct dat de interesse in de e-tron afneemt. Op het moment heeft Audi namelijk maar liefst 20.000 bestellingen staan voor zijn elektrische SUV. Volgens de Duitse krant Bayerisch Rundfunk is de leveringstijd van de e-tron op het moment een maand of 5. Dat is nog steeds een snelle levering vergeleken met de levertijd van elektrische modellen bij sommige concurrenten. Als het nieuws over de vertraagde accu’s waar blijkt te zijn dan kan de wachttijd natuurlijk snel oplopen.
Positief nieuws
Audi zelf probeert de publiciteit liever over een positieve boeg te gooien. Zo liet de autofabrikant uit Ingolstadt weten dat de eerste e-trons op het moment geleverd zijn. Daarnaast is de e-tron bij zijn première in San Francisco de meest gereserveerde auto geworden. Uiteindelijk zal het moeten blijken of Audi de productie van de e-tron zonder grote problemen doorkomt, en of het positieve nieuws inderdaad de overhand zal houden.