Mogelijk is er een productiefout geslopen in de Hyundai Kona Electric. Vanwege deze fout zal de fabrikant spoedig een terugroepactie op touw zetten om de fout te kunnen herstellen. Het gaat enkel om de modellen die gefabriceerd zijn tussen september 2017 en maart 2020. Volgens de fabrikant zou het uiteindelijk om 25.564 exemplaren wereldwijd gaan.
Kortsluiting
We hadden zelf al wel de puzzel kunnen neerleggen, maar Hyundai geeft zelf al aan dat de problemen in het accupakket zitten. Door een productiefout in de accu’s kan er mogelijk kortsluiting ontstaan. Inmiddels zijn er al dertien gevallen bekend waarbij deze kortsluiting is ontstaan. Het had als direct gevolg dat de Kona Electric in brand vloog. De gevolgen kunnen dus groter zijn dan je aanvankelijk aanneemt. Toch lijkt de oorzaak van de kortsluiting niet helemaal achterhaalt te zijn. Zo is de fabrikant van deze accu’s nog niet overtuigd van de bevindingen.
Terugroepactie Kona Electric
De Kona Electric zal ook in Nederland spoedig aan een terugroepactie worden onderworpen. Het is niet duidelijk om hoeveel exemplaren het werkelijk gaat. Bij de terugroepactie zal de dealer de accu vervangen indien nodig. Daarnaast krijgt de eigenaar van de Kona Electric ook nog een software-update mee naar huis. Het is niet duidelijk of deze update weer verband houdt met deze mogelijke kortsluiting.
In veel gevallen zullen de eigenaren per brief worden opgeroepen om een afspraak te maken bij de dealer voor deze terugroepactie. Uiteraard brengt deze operatie geen kosten met zich mee voor de eigenaar van de auto. Je kunt uiteraard dit bezoek aan de dealer wel koppelen aan het wisselen van de banden bijvoorbeeld. Enkel voor de wissel van de banden mag de dealer wel kosten in rekening brengen.
LG Chem
Voor de accu’s heeft Hyundai een inkoopafspraak gemaakt met LG Chem. Deze partij produceert de accu’s voor de Kona Electric. Bij deze chemiereus is de oorzaak van de brand nog niet achterhaalt en kan de oorzaak dus nog niet gevonden worden. De verschillende tests, in samenwerking met Hyundai, hebben ook nog geen brand veroorzaakt op het accupakket. Desondanks zal LG Chem wel verder onderzoek doen naar de incidenten bij de Kona Electric. Het bedrijf twijfelt echter wel aan de werkelijke oorzaak. Volgens hen lijkt het probleem juist niet de accu’s te zitten. Deze mening wordt nogmaals ondersteunt door de verschillende tests die reeds zijn uitgevoerd en nog geen bewijs hebben opgeleverd.