Mercedes-Benz roept de eSprinter en eVito bestelwagens vanwege brandgevaar terug naar de werkplaats. Ook aan de EQV moeten reparaties worden uitgevoerd. Maar hier is, in tegenstelling tot de eSprinter en de eVito, gelukkig geen sprake van brandgevaar. In beide gevallen zal Mercedes-Benz schriftelijk contact opnemen met de betrokken bestuurders van de elektrische EQV, eVito en eSprinter.
Mercedes-Benz eSprinter en eVito
Bij de Mercedes-Benz eVito en eSprinter blijkt er sprake te zijn van onvoldoende afdichting van de behuizing van de hoogspanningsaccu. Dit kan leiden tot corrosie. Hierdoor kan er vocht in deze behuizing komen. En vocht en elektriciteit vormen nu eenmaal geen goede combinatie. Door het binnendringen van vocht kan het voertuig mogelijk niet meer kan worden gestart. Maar minstens zo erg is dat er sprake is van een verhoogd brandgevaar. Dit aldus de Duitse federale instantie voor het wegverkeer (KBA). Volgens het Duitse magazine Auto Motor und Sport gaat het wereldwijd om 1910 eSprinters en eVito.
In de werkplaats
Bij de terugroepactie zullen de technici van Mercedes de accu van de eSprinter en eVito controleren, reinigen en in de was zetten. Zo nodig zullen zij de hele accu vervangen. Voor zover wij weten assembleert Mercedes-Benz de accupakketten van de eVito en eSprinter zelf (maar worden de accucellen ingekocht). Dat betekent dat de terugroepactie van de elektrische bestelwagens waarschijnlijk een interne oorzaak heeft.
Niet de eerste terugroepactie
Voor de eVito betreft het niet de eerste terugroepactie. Vorig jaar moesten er honderden eVito bestelwagens terug naar de Mercedes-dealers. Toen constateerde men een onveilige situatie aan de hoogspanningsverdeler van de Mercedes eVito. Als de kunststof afdekking van de verdeler los zou raken als gevolg van een onjuiste vergrendeling, kon men gemakkelijk onder spanning staande delen aanraken. Daarom plaatsten de technici van Mercedes als aanvullende veiligheidsmaatregel een extra aluminium afdekking over de behuizing van de hoogspanningsverdeler.
Mercedes EQV
Bij de Mercedes EQV, de luxe elektrische personenbus van de Duitse autofabrikant, betreft het een terugroepactie van ruim 300 exemplaren. Hierbij gaat het om voertuigen van de 447-serie uit de productieperiode van 21 februari 2020 tot 27 oktober 2020. De interne voertuigcode van de EQV is VS20.
Veerpoten vervangen
Volgens Auto Motor und Sport betreft het hier de veerpoten. Die zijn kennelijk te zwak. Deze moeten daarom vervangen worden. De nieuwere exemplaren van de Mercedes EQV, met een productiedatum na oktober 2020, ondervinden geen last van dit probleem. Die zijn volgens Mercedes al uitgerust met versterkte veerpoten. Het bezoek aan de werkplaats duurt volgens de fabrikant ongeveer vijf uur.