De Opel Ampera-e wordt door de importeur in Nederland teruggeroepen. In Nederland gaat het om 3.373 exemplaren die allen terug naar de dealer moeten. Volgens de importeur moet het complete accupakket vervangen worden. Deze wisseling heeft wel positieve gevolgen voor de eigenaren van de EV.
Wereldwijde ingreep
De terugroepactie volgt na een oproep van GM in Amerika. Hier wordt de Chevrolet Bolt massaal teruggeroepen. Dit model in in Europa nooit geleverd, maar de Ampera-e deelt dezelfde basis. Het is dus logisch dat nu ook het model van Opel in dezelfde terugroepactie wordt gezet. Wereldwijd gaat het dus om behoorlijk wat meer auto’s waarbij het accupakket vervangen moet worden. In Nederland alleen al moeten er 3.373 exemplaren van de Ampera-e voorzien worden van een nieuw accupakket.
Terugroepactie Ampera-e
De terugroepactie is door het moederbedrijf van Opel, GM, op touw gezet na een incident in Amerika. Hierbij vatte een Chevrolet Bolt spontaan vlam. Aangezien de Ampera-e de basis deelt met de Bolt neemt men bij Opel geen risico. De EV van Opel krijgt dus, naar aanleiding van dat incident, ook een nieuw accupakket.
Eigenaren van de Ampera-e hoeven niets te vrezen. Sterker nog, het nieuwe accupakket vergroot de actieradius met ongeveer 8%. Naast dat het nieuwe accupakket een stuk veiliger zou moeten zijn biedt het dus ook een hogere actieradius. Dit is voor alle partijen een mooie situatie. Op het nieuwe accupakket biedt Opel standaard 8 jaar garantie of 160.000 kilometer.
Voorlopige instructies
Als eigenaar hoef je voorlopig niets te doen. Er wordt een brief vanuit de importeur gestuurd naar de eigenaar. Hierin worden ook al enkele instructies vermeld uit voorzorg. Tot het accupakket is vervangen, moet het maximaal laadniveau ingesteld worden op 90 procent. Daarnaast wordt in de brief vermeld om de beschikbare actieradius in het accupakket boven de 110 kilometer te houden. In de brief wordt ook vriendelijk verzocht om de Ampera-e niet de gehele nacht aan de lader te hangen.