Het is ongebruikelijk dat een nieuwe auto in tamelijk korte tijd voor de tweede keer wordt terug geroepen. Bij de Polestar 2 is dit blijkbaar toch net even wat anders. Voor een tweede keer in een korte tijd is er een terugroepactie opgezet voor dit model. Het probleem zit hem ditmaal in een ander, doch belangrijk onderdeel van de elektrische auto.
Inverter vervangen
Alle modellen van de Polestar 2 worden wereldwijd door de fabrikant teruggeroepen. Het zou hierbij gaan om 4586 exemplaren waarbij een probleem is geconstateerd rondom de omvormer. De omvormer, oftewel inverter, zorgt er voor dat de opgeslagen energie in het accupakket omgezet worden naar bruikbare stroom voor de elektromotoren. Het onderdeel is dus van vitaal belang in het dagelijkse gebruik van de Polestar 2.
Volgens de importeur zouden momenteel 900 exemplaren in Nederland rondrijden met mogelijk dit probleem. Deze Nederlandse eigenaren kunnen dus spoedig een brief of e-mail verwachten met het verzoek om een bezoek te brengen aan de dealer.
High Voltage Coolant Heater
Een ander probleem op de Polestar 2 zit hem in de High Voltage Coolant Heater, oftewel de HVCH. Volgens de fabrikant, zonder er verder in detail op in te gaan, kunnen in dit onderdeel potentieel problemen ontstaan. Dit onderdeel zorgt onder andere voor de verwarming van het accupakket en het interieur.
De problemen met de HVCH zijn al eerder opgemerkt door de fabrikant. Op nieuwere Polestar 2 modellen is het probleem daarom niet meer aan de orde. Wereldwijd gaat het bij dit probleem dan ook nog maar om 3150 exemplaren.
Terugroepen Polestar 2
Zoals eerder gemeld zullen de 900 Nederlandse eigenaren spoedig een bericht vanuit de fabrikant kunnen verwachten. Beide onderdelen zullen dan nagekeken worden en waarschijnlijk vervangen worden. Beide terugroepacties kunnen dus nu netjes samengevoegd worden. Alle teruggeroepen exemplaren worden daarnaast direct klaargestoomd voor ‘Over the Air’-updates die Polestar in de toekomst wil doorvoeren.
Modellen die nog in bestelling staan en dus nog geleverd moeten worden kunnen mogelijk een vertraging in de levertijd krijgen. Deze onderdelen zullen in de productielijn direct vervangen worden alvorens de Polestar 2 aan de nieuwe eigenaar overhandigd wordt. Hierover zal de koper uiteraard geïnformeerd worden indien dit het geval is.
Aandrijving stopt er mee
Al eerder werd de Polestar 2 door de fabrikant bij de dealer verwacht. Er waren toen drie gevallen bekend waarbij de aandrijving er plotseling mee stopte. Begin oktober moesten er toen nog 2189 exemplaren terug naar de dealer voor een software-update. Dit was destijds volgens de fabrikant afdoende om het probleem met de aandrijving op te lossen. Bij deze terugroepactie waren toen nog 280 Nederlandse exemplaren betrokken.
Roerige tijden voor Polestar
Het merk kent met deze terugroepacties zeker geen goede start. De modellen lijken echter wel goed aan te slaan. Dit kun je wellicht zelf wel opmerken uit de cijfers van reeds geregistreerde exemplaren bij nieuwe eigenaren. In Frankrijk is de verkoop van het model plotseling tot een stilstand gekomen. Uit een recente uitspraak van een Franse rechter blijkt dat het beeldmerk van Polestar inbreuk zou maken op het logo van Citroen. Het is onduidelijk of dit in de nabije toekomst nog gevolgen zal hebben voor de Nederlandse verkoop van de Polestar 2.