Elektrische auto’s horen betrouwbaarder te zijn dan auto’s met een motor. Het is in ieder geval zeker dat EV’s een stuk minder bewegende onderdelen hebben. Toch heeft Tesla, zoals zoveel autodealers, altijd al geld verdiend met het verkopen van jaarlijkse onderhoudsplannen. Soms waren deze zelfs verplicht. Daar lijkt nu echter een einde aan te komen.
Problemen
Doordat er tegenwoordig bijna honderdduizend Tesla’s per kwartaal op de markt worden gebracht ontstaan er namelijk problemen. De servicecentra van Tesla blijken het jaarlijkse onderhoud en de benodigde reparaties simpelweg niet aan te kunnen. Het bedrijf heeft daarom besloten om deze jaarlijkse keuring op te schorten. In plaats daarvan hoopt Tesla de betrouwbaarheid van een elektrische auto te benadrukken. Hopelijk zal dit de wachttijden voor het onderhoud aanzienlijk omlaag brengen.
Efficiënter werken
In januari liet Musk al weten dat een verbeterde service een van zijn topprioriteiten is voor 2019. Later schortte hij ook alle distributiecentra voor de autodealers op. Veel voorkomende onderdelen worden op het moment gewoon bewaard op een Tesla onderhoudscentrum.
Tesla liet niet weten hoeveel van de bezoeken aan servicecentra bedoeld zijn voor jaarlijks onderhoud en hoeveel voor reparaties. Voor de Model S raadt Tesla een jaarlijks onderhoud aan na 20.000 km. De Model X moet een bezoekje brengen na elke 40.000 km. Toch blijft de draai interessant. Eerst deed Tesla er alles aan om jaarlijks onderhoud te laten plegen. Nu vertelt het bedrijf uit Silicon Valley het publiek dat ze alleen jaarlijks onderhoud nodig hebben.
Minder onderhoud nodig
Dat er minder onderhoud nodig zou zijn is natuurlijk ook best logisch. Onderzoek heeft al vaak genoeg aangewezen dat elektrische auto’s veel minder onderhoud nodig hebben dan hun brandstof aangedreven tegenhangers. Dat geldt voor de aandrijflijn, maar ook voor kleine dingetjes als vreemde trillingen of geluiden.
Het zal nog moeten blijken of het annuleren van jaarlijks onderhoud het wachttijdprobleem uiteindelijk zal oplossen. Daarnaast is het de vraag in welke mate dit de klanttevredenheid zal verbeteren, of verslechteren.