Op dit moment is Tesla bezig met de ontwikkeling van de derde generatie van de Wall Connector. Deze wordt, net als de eerdere generaties van Tesla’s wandlader, ook gebruikt door de exploitanten van Tesla’s Destination Charging. Uit correspondentie blijkt dat deze nieuwe wandladers van Tesla waarschijnlijk ook een betalingssysteem krijgen. Dat zou kunnen betekenen dat Destination Charging straks niet meer vanzelfsprekend gratis is.
Nu nog gewoon gratis voor iedereen
Het Destination Charging-concept van de Californische autofabrikant is tot nu toe overal gratis te gebruiken, zelfs voor andere merken elektrische auto’s. Dat heeft Tesla een heleboel naamsbekendheid en goodwill opgeleverd. De laadpunten waren ook opgenomen in de database van het navigatiesysteem van de Tesla modellen zodat je ze ook in de ritplanning op kon nemen. Kennelijk is Tesla van mening dat het moment is gekomen dat het bedrijf vruchten moet kunnen plukken van de gedane investering.
Destination Charging wordt mogelijk betaalde service
De Tesla-laders zijn wereldwijd bij duizenden winkelcentra, hotels en restaurants te vinden zijn. Nu kun je die dus nog gratis gebruiken. En de exploitanten kregen ze ook meestal gratis. Maar op de website van Tesla staat nu dat je een offerte moet aanvragen als je zo’n lader wilt. En dan niet eens bij Tesla zelf, maar bij een “aangesloten leverancier”. Daaruit blijkt dat de Tesla-wandladers niet meer gratis ter beschikking worden gesteld.
Dat is niet het enige. Ook het laden zelf is straks mogelijk niet meer gratis. Het Amerikaanse magazine Elektrec heeft correspondentie in handen gekregen, waaruit blijkt dat je met de nieuwe Tesla Wall Connector via de tab “Vergoeding” ook betaald opladen kunt activeren. Dat biedt exploitanten de directe mogelijkheid om geld te vragen voor het laden van elektrische auto’s. Een aantal exploitanten zal dat absoluut gaan doen.
Gratis laden kan nu ook betaald laden worden
Uit de correspondentie blijkt niet dat Tesla de exploitant verplicht om kosten voor het laden in rekening te brengen. Er is alleen maar een “opt-in” mogelijkheid om betaald laden te activeren.
Tesla zegt dat de exploitanten de gebruikers hiermee een “eerlijke prijs” voor het laden kunnen berekenen. Maar over de hoogte van die eventuele prijs, wordt in de correspondentie niet gesproken. Ook geeft Tesla niet aan hoe de facturering van de kosten in zijn werk gaat. Ook is niet bekend of het al of niet gratis laden ook als zodanig in het navigatiesysteem van de Tesla’s te zien is.