Deze week was er bij Tesla weer de driemaandelijkse Earnings Call, waar Tesla de meest recente financiële cijfers en andere wetenswaardigheden met de aandeelhouders deelt. Een van de meest interessante nieuwtjes was het feit dat Tesla voor een deel over gaat stappen op LPF-accucellen. Dit betreft alleen de Standard Range-uitvoeringen.
Goedkoper, maar lagere energiedichtheid
Deze zogenaamde LPF-accucellen hebben een goedkopere lithium-ijzerfosfaat accuchemie. De energiedichtheid van deze accucellen is iets lager. Ze geven ook iets minder vermogen af, maar gaan weer langer mee. Ook zijn LFP-accu’s wat gevoeliger voor weersinvloeden en kunnen ze verder worden opgeladen.
Wereldwijde wijziging
Tesla gaat deze wijziging wereldwijd doorvoeren, vertelde manager Drew Bagino. “Voor de Standard Range-modellen stappen we wereldwijd over op een lithium-ijzerfosfaat accuchemie”. Het is niet voor het eerst dat Tesla LPF-accu’s gebruikt. Alle exemplaren van de Model 3 die Tesla in de Shanghai bouwt, hebben ook deze accuchemie. Maar nu wil Tesla dus wereldwijd de Model 3 Standard Range en Model Y Standard Range uitrusten met een LFP-accu.
Verkrijgbaarheid
Deze zijn niet alleen aantrekkelijker qua prijs, maar ook beter verkrijgbaar. Daarom bood klanten zijn kopers de afgelopen maanden al de mogelijkheid om voor zo’n accu te kiezen, zodat ze hun voertuig sneller in ontvangst zouden kunnen nemen. Kopers kregen de volgende mail van Tesla: “We nemen contact met u op over uw Model 3 Standard Range Plus, momenteel geschat voor levering tegen het einde van het jaar. We willen u graag de mogelijkheid bieden om uw auto nog eerder te ontvangen. Vanwege het beperkte aanbod en de sterke vraag van klanten introduceren we het Model 3 Standard Range Plus accupakket, dat we al in Europa en Azië hebben uitgebracht, in Noord-Amerika. Deze accu heeft een geschatte actieradius van 407 kilometer.”
CEO Elon Musk vertelde dat Tesla ernaar streeft om de productervaring van de auto’s met LPF-accu’s gelijkwaardig te houden. Ook zei hij dat hij “persoonlijk zou kiezen voor een LPF-accupack, omdat het tot 100% wil worden opgeladen, terwijl men bij NCA-accucellen de voorkeur geeft aan ongeveer 90%.”
Verschuiving naar LP-accu’s is onontkoombaar
Musk vertelde ook dat er op de lange termijn waarschijnlijk sowieso een verschuiving richting LPF-cellen te verwachten is. Dat is niet te vermijden in verbad met de verkrijgbaarheid van de grondstoffen. Qua grondstoffen is er meer dan genoeg ijzer op de wereld. Maar er is veel minder nikkel, en nog minder kobalt. Daarom denkt Musk dat Tesla over een tijdje twee derde van de auto’s met LPF-accu’s zal leveren.