Volgens geruchten werkt Tesla momenteel aan een hatchback welke gebaseerd is op de Model 3. De nieuwe hatchback moet een rivaal gaan worden van de Volkswagen ID.3. Het lijkt er daarnaast sterk op dat de Amerikanen hun pijlen volledig zullen richten op de Europese markt. Moet Volkswagen nu gaan vrezen voor de komst van deze hatchback?
Pionier
Je kunt gerust stellen dat Tesla een pionier is op het gebied van elektrische auto’s. Over de bouwkwaliteit kun je dan nog een mening hebben, maar het overgrote deel van de klanten zijn erg tevreden over hun Tesla. Naast hun elektrische auto’s biedt de fabrikant nog een scala aan andere mogelijkheden rondom hun modellen. Denk hierbij aan autonoom rijden, over-the-air-updates en een supercharger-netwerk. Het zijn zaken die bij Volkswagen hoog op de verlanglijst staan.
Waar Tesla nog niet al te goed presteert is wanneer het aan komt op een voordelige elektrische auto. In Europa zijn er inmiddels zat modellen te vinden die een klap goedkoper zijn. De fabrikant zal hier dus geen pionier in zijn, maar de ogen zijn inmiddels wel geopend. Elon Musk heeft hier openlijk over gesproken met investeerders:
‘ We will not succeed in our mission if we don’t make cars affordable”, adding: “The thing that bugs me the most about where we are right now is that our cars aren’t affordable enough. We need to fix that. ‘
Tesla hatchback
Als antwoord op de aankomende ID.3 werkt Tesla momenteel aan een hatchback. Het nieuwe model is gebaseerd op de Model 3. Het is de bedoeling dat deze hatchback aanzienlijk goedkoper zal worden in vergelijking met de Model 3. Hierdoor kan de concurrentie, zoals de ID.3 en de Nissan Leaf, goed te lijf worden gegaan. Het doel is om een elektrische hatchback op de markt te zetten met een prijskaart van rond de € 30.000,=. Deze zal dan voorzien worden van een 45 kWh accupakket.
De hatchback zal naar verluidt ook in Berlijn van de band gaan rollen. Deze nieuwe Gigafactory is momenteel volop in de bouw, maar er is momenteel nog voldoende tijd alvorens er werkelijk een hatchback van de band zal rollen.
Het is niet verwonderlijk dat de Amerikanen juist deze Gigafactory kiezen voor hun nieuwe hatchback. De pijlen zijn namelijk met dit model volledig gericht op de Europese markt.
Model 2
Over de naam valt er nog genoeg te zeggen. Als je het logisch houdt kun je de Model 2 als naam zeggen. De nieuwe hatchback staat immers op de basis van de Model 3, echter komt dit model wel een trede lager te staan. Eerder gaf Elon Musk aan dat hij de naam ‘S3XY’ wel leuk zou vinden. Deze naam kun je echter niet echt serieus doorvoeren in de autowereld.
Het is de bedoeling dat deze nieuwe versie al in 2021 in de showroom moet staan. Of deze deadline daadwerkelijk wordt gehaald valt nog te bezien, maar wij hopen het uiteraard van harte. In dat geval kan de ID.3 of de Nissan Leaf een serieuze concurrent er bij hebben.