Gisteravond vond, na een paar maanden uitstel, eindelijk Tesla’s Battery Day plaats. Na de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering was het de beurt aan CEO Elon Musk, die uiteenzette dat Tesla zelf accucellen wil gaan maken en dat die veel goedkoper zullen zijn. Dankzij andere technologieën, grondstoffen en productietechnieken kunnen accupakketten voor elektrische auto’s in de nabije toekomst zelfs wel de helft goedkoper worden. En die toekomst is echt nabij. Tesla heeft nog een paar jaar nodig om de massaproductie op te kunnen starten maar binnen drie jaar moet het zover zijn.
Tesla gaat wereldwijd accu’s produceren
Die productie van accucellen moet uiteindelijk wereldwijd gaan gebeuren. In of vlakbij iedere Tesla Gigafactory wordt ook een fabriek voor accucellen gebouwd. De eerste productielijn voor accucellen komt in de voornaamste Tesla-fabriek in Fremont. Daar draait nu al een pilotproject maar Musk verwacht dat men daar eind volgend jaar al op een jaarproductie van 10 GWh zit. Als een auto van Tesla een accupakket van 100 kWh heeft, betekent dat men daar dan jaarlijks accu’s voor 100.000 auto’s kan produceren. Uiteraard moet de productie verder groeien. Tesla streeft ernaar om tegen 2030 een productiecapaciteit van maar liefst 3000 GWh per jaar te bereiken. Dat zijn accu’s voor meer dan 30 miljoen elektrische auto’s per jaar. Er staat dus nogal wat te gebeuren.
Elektrische auto wordt straks écht betaalbaar
Jaren geleden vertelde Elon Musk dat het ooit mogelijk zou zijn om elektrische auto’s van 25.000 dollar te bouwen. Daarmee zou een elektrische auto niet alleen betreft de verbruiks- en onderhoudskosten goedkoper zijn dan een auto met verbrandingsmotor, maar ook in aanschaf. Dat zou het belangrijkste omslagpunt zijn, wat de verkopen van elektrische auto’s enorm zou stimuleren. Tesla heeft nog wat tijd nodig maar het zou volgens Musk over drie jaar al zover kunnen zijn.
Iets grotere, maar betere en goedkopere accucellen
De nieuwe generatie accucellen van Tesla is krachtiger, duurzamer en de helft goedkoper. Ze zijn cilindrisch van vorm en worden intern “4680” genoemd, afgeleid van de afmetingen: een diameter van 46 mm en een lengte van 80 mm. Ze zijn daarmee iets groter dan gebruikelijk, maar hebben een hogere energiedichtheid en bevatten goedkopere grondstoffen. Tesla gaat onder anderen het gebruik van kobalt sterk reduceren. Dat is zeldzaam en duur en wordt bovendien vaak onder mensonterende omstandigheden gewonnen.
Presentatie Battery Day terugkijken
Battery Day vond gisteravond plaats in de open lucht, waarbij de toeschouwers in hun eigen Tesla zaten. Het evenement werd live gestreamd. Je kunt die stream op Youtube terugkijken en dat is echt de moeite waard. Ook als je niet al te veel technische achtergrond hebt is het interessant om te zien. Er wordt namelijk heel alles duidelijk over de ontwikkeling van die goedkopere accucellen verteld en uitgelegd wat er allemaal nodig is om ze in zulke grote aantallen te produceren.