Het eerste kwartaal zit er weer op en het is dus hoog tijd om de balans op te maken. De pandemie heeft er toe geleid dat de totale verkoop van nieuwe auto’s in het eerste kwartaal behoorlijk is gezakt. De plug-ins noteerde nog een verkoopdaling van 20% in de maand februari, maar in maart werd de pijn al weer iets verzacht met ‘slechts’ 4% minder verkopen.
Dalende verkoop
Dat de verkopen in de eerste maanden van het nieuwe jaar dalen is in ons land niet verwonderlijk. Dit jaar is wederom de fiscale bijtelling aangepast, waardoor het voor veel zakelijke rijders wat minder interessant is om over te stappen op een elektrische krachtbron. Deze trend wordt al sinds enkele jaren opgemerkt en hier schrikken wij dus niet van.
De pandemie heeft, mede door de gesloten showrooms, er wel toe geleid dat de algehele verkoop verder zakte. In maart werden er 4.834 nieuwe auto’s geregistreerd met elektrische aandrijving. Ondanks deze sterkere daling, ten opzichte van een jaar eerder, was er wel iets positiefs te melden. Het marktaandeel van deze auto’s steeg namelijk tot 20%. Van dit laatste getal is 9% zelfs volledig elektrisch.
Het totale aantal nieuwe plug-ins tot dusver dit jaar staat op 12.221 en het gemiddelde marktaandeel is 15% (inclusief 5,6% voor volledig elektrische auto’s).
Tesla Model 3
De Model 3 van Tesla kent een bijzonder goede maand in maart. Er werden 341 nieuwe exemplaren op kenteken gezet, waardoor de EV sinds september 2020 weer de ranglijst aanvoert met beste verkopen voor die maand. Ondanks deze enorme sprong in de ranglijst weet de Model 3 enkel plaats drie in de ranglijst te noteren in het eerste kwartaal. Geen enkele andere Tesla komen wij hierna nog tegen in de ranglijst.
Volvo
Volvo kent ook geen slechte tijden. Zo is de XC40 een populair model in ons land. Het is wel duidelijk dat de PHEV de voorkeur geniet. Dit model werd in maart 253 keer nieuw op kenteken gezet. Zijn volledig elektrische broertje vinden wij pas weer op plaats 8 terug met 153 registraties. De PHEV staat in het eerste kwartaal op de eerste plaats van de totale verkoop met 853 exemplaren.
Volkswagen is opmerkelijk
Het is overduidelijk dat de enorme hoge verkopen van de ID.3 eind 2020 kunstmatig in de lucht werden gehouden. Dit alles heeft natuurlijk met de fiscale bijtelling te maken. Hierdoor kun je de ID.3 nog voor 8% bijtelling bij de dealer ophalen. Doordat deze modellen nu allemaal al op kenteken staan is dit model in de eerste drie maanden nergens meer te bekennen in de verkoopranglijst.
De nieuwe Volkswagen ID.4 deed het daarentegen wel weer goed. In maart werden er 247 nieuwe exemplaren afgeleverd waardoor er in het eerste kwartaal 361 modellen een kenteken kregen. Dit is voldoende voor de derde plek in maart en de vierde plek in het eerste kwartaal.
Andere uitblinkers
Naast het volledig elektrische geweld is er ook nog wel ander nieuws op te merk in deze lijst. Zo doen de Ford Kuga PHEV en de Renault Captur PHEV het opmerkelijk goed. Ze voeren dan wellicht geen ranglijst aan, maar noteren wel nette cijfers. Ditzelfde kunnen wij eigenlijk wel zeggen van de volledig elektrische Kia Niro en de Nissan Leaf. Elke maand noteren zij ongeveer dezelfde verkoopcijfers.
De luxere auto’s lijken inmiddels steeds meer gekocht te worden met een elektromotor. Zo staat de BMW X5 PHEV op plek nummer twee van het eerste kwartaal. Van deze kolos werden er in maart 92 exemplaren op kenteken gezet. Daarnaast zien wij van BMW nog de 3-serie en 5-serie terugkomen in de maand maart. Deze modellen weten ook nog net binnen de top 20 te blijven van de totale verkopen in het eerste kwartaal. Een leuke noot in het verhaal is de geheel vernieuwde BMW iX3. Van dit model werden er in maart ruim 159 exemplaren op kenteken gezet.
Mercedes doet het wat minder goed. De Mercedes A250e was in maart de meest populaire van het merk, maar nog steeds niet voldoende om dit model in de top 20 terug te vinden. De Mercedes GLC300e gaat daarentegen al wat langer mee en daardoor beland daardoor nog net wel binnen de top 20. De nieuwe EQA wist in maart 38 exemplaren op kenteken te krijgen. Het zijn in ieder geval de eerste stapjes in de goede richting.
Peugeot blijft verrassend achter
Het Franse Peugeot lijkt een vooraanstaand merk te zijn in elektrificatie. De verkoopcijfers laten echter een totaal ander beeld zijn. De Peugeot e-208 is in maart net de hekkensluiter met slechts 67 exemplaren op kenteken. Het merk komen wij echter in het eerste kwartaal verder niet meer tegen in de lijst met verkopen. Er is dus in dat opzicht nog genoeg werk aan de winkel voor de Fransozen, want de interesse is er wel in Nederland.