Rijders van een in Europe geleverde Tesla Model 3 kunnen sinds afgelopen weekend bij enkele externe leveranciers laden tot 200 kW. Dit wordt mogelijk gemaakt door de automatische installatie van nieuwe firmware. Dankzij het uitrollen van deze upgrade kunnen in Europa geleverde exemplaren van Model 3 met 200 kW worden opgeladen bij openbare HPC-laadstations zoals Allego, Fastned en Ionity. Bovendien wordt er binnenkort nog een verbetering van de laadsnelheid verwacht. Tesla wil de laadcapaciteit de capaciteit van Model 3 later dit jaar via een update namelijk nog een keer verhogen tot 250 kilowatt.
Model 3 laadt nu sneller dan e-tron
Dankzij deze update kan de Model 3 met vierwielaandrijving sneller worden opgeladen dan de Audi e-tron, die geschikt is voor een laadvermogen van 200 kW. De Tesla Model 3 is nu de snelst oplaadbare elektrische auto van Europa geworden. De Noorse elektrische autoblogger Björn Nyland laat in een video zien dat Model 3 nu sneller oplaadt dan een Audi e-tron. De laadcapaciteit van de Tesla stijgt bij een Ionity-station tot 195 kW, maar begint langzaam af te nemen vanaf een laadniveau bij ongeveer 40 procent. Bij 65 procent is het nog steeds 100 kW, met 90 procent 35 kW. Op het hoogtepunt laadt de Audi langzamer (maximaal 148 kW), maar de laadstroom blijft wel constanter. De laadcapaciteit neemt slechts af vanaf een laadniveau van 69 procent, bij 81 procent daalt het laadvermogen van de e-tron tot onder een laadvermogen van 100 kW.
Nog niet bij alle snelladers
Vanwege wat verschillen in de hardware bieden helaas nog niet alle HPC-laders een laadcapaciteit van 200 kW. Zo gebruikt Fastned bijvoorbeeld ABB-laders die het laadvermogen beperken tot 175 kW. Deze hardware wordt ook gebruikt bij een aantal laadpunten van Ionity. Maar er zijn ook laadpunten van Ionity die hardware van Tritium hebben. Deze zijn geschikt voor een laadstroom van maximaal 500 Ampère waardoor je daar wel met 200 kW kunt laden.
Tesla neemt Superchargers V3 in gebruik
Met de nieuwe generatie Superchargers kan de Tesla Model 3 nog sneller worden opgeladen. Inmiddels zijn bij het hoofdkantoor van Tesla de eerste acht Superchargers V3 in gebruik genomen. Deze oplaadpunten kunnen door alle Tesla-rijders worden gebruikt. Eind dit jaar zullen in Europa de eerste V3 Supercharchers worden geïnstalleerd. Hoewel het uiterlijk amper verschilt is er volgens Tesla sprake van een geheel nieuw ontwikkelde lader.
Tesla stapt over op CCS-aansluiting
De Supercharger V3 zal in Europa een CCS-aansluiting krijgen. Deze zit ook standaard op de in Europa geleverde exemplaren van Model 3. Tesla levert de Model S en Model X sinds vorige maand met een CCS-voorbereiding. Deze kunnen dan via een adapter op een CCS-laadpaal worden opgeladen. Eigenaren van oudere modellen S en X die ook een CCS-aansluiting willen kunnen voor € 500 bij Tesla een retrofit aanschaffen.