Het is niet onbekend dat Tesla zo nu en dan graag in het nieuws komt met opmerkelijk nieuws. Ditmaal weet Tesla de wereld weer op te schudden vanwege een samenwerking met LG Chem. Deze laatste fabrikant zal de productie van accu’s op zich gaan nemen voor de Model 3. Bij ons wordt dan direct de vraagteken gezet wat er met Panasonic gebeurd of gaat gebeuren. Deze partij was tot op heden de grootste leverancier in accu’s voor Tesla.
Drempels in samenwerking
Vanaf het moment dat Tesla serieus auto’s ging produceren is Panasonic nauw betrokken bij de productie van de benodigde accu’s. De samenwerking gaat dermate ver dat juist deze accuproducent ook fors heeft geïnvesteerd in de Gigafactory in Nevada. Panasonic zou echter langzaam zijn aandeel in deze fabriek gaan terugtrekken en gaat daarnaast geen verdere investeringen meer doen. De fabrikant voorspelt een krimpende vraag naar de modellen van Tesla en hierdoor zou er een overproductie aan accu’s ontstaan aan de kant van Panasonic. Dat de samenwerking op losse schroeven staat was overigens al wel langer bekend en komt zeker niet als een verrassing.
Nieuwe accuproducent
De kwakkelende samenwerking tussen Tesla en Panasonic heeft de autofabrikant doen bewegen om elders accu’s te gaan betrekken. De fabrikant wil immers niet meer op een enkel paard wedden. Hierdoor kan Tesla zich onafhankelijker gaan bewegen ten opzichte van Panasonic. Hiervoor is de autofabrikant een samenwerking aangegaan met LG Chem. Deze accuproducent zal de productie van accu’s op zich gaan nemen voor de Model 3. De productie van deze accu’s beperkt zich momenteel enkel nog op de modellen die voor de Chinese markt bedoeld zijn. Toch zet deze nieuwe samenwerking wel wat vraagtekens neer die wij niet kunnen negeren.
Accucellen
Het grote probleem bij het aantrekken van een nieuwe accuproducent is juist de accu zelf. Momenteel is Panasonic de enige fabrikant ter wereld die accu’s kan produceren volgens de 2170-form factor. LG Chem is juist weer goed in de productie van prismatische cellen. Indien de vraag groot genoeg is kan de laatst genoemde fabrikant ook de accu’s produceren volgens de procedures van Panasonic. Dit laatste is feitelijk wel noodzakelijk, want de hele opbouw en structuur van de Model 3 hangt samen met dit type accu. Het toepassen van een ander type accu kan zorgdragen voor een minder goede werking van de auto. Het is dan ook de grote vraag of Tesla de kwaliteit kan handhaven wanneer de nieuwe accu’s worden gebruikt in een Chinese Model 3.
Opmerkelijke zet
De keuze vanuit Tesla voor een extra accuproducent is zeer opmerkelijk te noemen. Bij elektrische auto’s hangt en valt alles samen met het accupakket. Veel fabrikanten, waaronder Volkswagen en BMW, kiezen er daarom voor om de accu’s bij een enkele producent af te nemen. Op deze manier is er beter grip op de kwaliteit en prestaties van het gekozen accupakket. Tesla lijkt hier nu compleet van af te stappen. Is hierbij het oog op kwaliteit volledig verloren gegaan of weet Tesla iets wat andere autofabrikanten nog niet weten? De analisten zijn erg sceptisch over het besluit van Tesla om met LG Chem in zee te gaan. Bij Panasonic zal dit nieuws ook niet goed binnenkomen en wellicht zullen zij hun samenwerking met de fabrikant verder gaan afbouwen.