Elon Musk kan het maar niet verkroppen dat de Porsche Taycan op snelheid de Model S verslaat. Al eerder werd bekend dat de fabrikant er alles aan zal doen om het bestaande ronderecord van de Taycan te verpulveren. Het programma Top Gear plaatste beide modellen recentelijk op een recht stuk asfalt om hierna een sprint te trekken naar de 100 km/h. De winnaar mag bekend zijn.
Verkroppen
De CEO van Tesla, Elon Musk, kan het maar moeilijk verkroppen dat zijn Model S momenteel het onderspit moet delven ten opzichte van de Porsche Taycan. Zoals gezegd heeft Top Gear recentelijk de Taycan Turbo S en de Model S Performance naast elkaar gezet voor een sprintrace. Deze sprint werd uiteindelijk gewonnen door de Duitser, maar wel met slechts 0,07 seconden verschil. De Tesla behaalde de snelheid in 2,68 seconden. Via Twitter laat Musk weten dat de sprinttijden kloppen, maar in datzelfde bericht laat hij direct merken dat het hem wel steekt. In dit bewuste bericht meldt hij dat de Model S een update kan verwachten van 50 pk extra. Hierdoor zal de Model S Performance de Taycan met gemak verslaan op dat gebied, aldus Musk.
Verschillen
De oplettende lezer kan wellicht opmerken dat de Model S op papier sneller zou moeten zijn in vergelijking met de Taycan. In theorie klopt dit ook, maar de Duitser beschikt over een slimmere tweetrapsautomaat. Op de langere afstand zal deze op zijn beurt de Amerikaan weer inhalen. Tesla haalt werkelijk alles uit de kast om ook dit verschil weer in eigen voordeel te draaien. Een update voor extra vermogen lijkt de enige en snelle optie te zijn voor de autofabrikant.
De update verschilt, in vergelijking met de huidige software, in de geoptimaliseerde configuratie voor de elektromotor. Hierdoor weet Tesla meer vermogen uit de elektromotoren te trekken. Het is echter onduidelijk of deze update nu direct gevolgen heeft voor de actieradius. Hier lijken ze nu echter niet mee te zitten. De Duitsers zijn in dit geval een grotere doorn in het oog.
Ronderecord
Zoals inmiddels bekend is Tesla weer volop aan het testen op de Nürburgring met de Model S Plaid. Uiteindelijk wil de fabrikant hier het ronderecord van de Taycan verpulveren. Volgens de fabrikant moet dit makkelijk lukken, want de gemiddelde rondetijden zijn 17 seconden sneller. Een opmerkelijk detail is echter dat er nog geen officiële poging is ondernomen. Wanneer de Model S Plaid werkelijk het ronderecord gaat neerzetten is tot op heden niet bekend.
Tesla moet overigens wel snel gaan worden met het ronderecord. Inmiddels staan de vele recordpogingen op de Nürburgring ter discussie. De organisatie van dit circuit is het eigenlijk allemaal wel zat en wil de records weer terug in originele glorie krijgen. Een van de gestelde voorwaarden is dat de records enkel met productiemodellen verreden worden. Nu is dat voor de Model S Plaid nog niet het geval, maar Musk gaf eerder aan dat volgende zomer het model van de band zal rollen.