Elektrisch rijden is niet alleen in het dagelijks verkeer steeds belangrijker aan het worden. Ook in de wereld van het autoracen moeten elektrische auto’s steeds beter presteren. Tesla is erin geslaagd om met een Model X P100D concurrenten met een verbrandingsmotor duidelijk te verslaan. Er zaten bovendien bijzondere kanten aan de race.
Concurrentie
De concurrentie bestond voor Tesla uit een Lamborghini Urus, Mercedes-AMG G63 en een Range Rover Sports SVR. De auto’s namen zij aan zij deel aan een zogenaamde dragrace. Opvallend was dat het voor de elektrische SUV van de fabrikant uit Californië geen enkel probleem was om de drie concurrenten van naam en faam te verslaan. Het verschil was een halve seconde met de Urus, een seconde met de G63 en anderhalve seconde met de SVR.
Batterij
Het meest opvallende aan de race was de staat waarin de Tesla Model X P100D aan de race begon. De batterij was namelijk niet volledig gevuld. Er was nog ongeveer 64% van de energie in de accu beschikbaar op het moment dat de race werd gestart. De reden waarom dit opvallend is, is omdat dit de prestaties van de auto normaal gesproken verminderd. Elektrische auto’s zijn op hun best met een volle accu en presteren dan geleidelijk minder naarmate de accu verder leeg raakt. Dit hinderde de auto niet om ruim te winnen.
Veel titels
Langzaam maar zeker begint Tesla met de Model X en andere modellen meer en meer records en prijzen te pakken. Recentelijk heeft het al verschillende races voor SUV’s weten te winnen. Online zijn op verschillende videoplatforms dan ook veel beelden te vinden van officiële en onofficiële evenementen waarop goed te zien is waar de auto’s dan ook daadwerkelijk allemaal toe in staat zijn. In de toekomst wordt mogelijk nog veel meer mogelijk waar het gaat om de prestaties van EV’s.