De groei van Tesla lijkt geen grenzen te kennen. Ondanks het wereldwijde tekort aan halfgeleiders leverde Tesla het vorige kwartaal meer voertuigen af. Ook de omzet en winst groeide. Ook maakte de Amerikaanse autoproducent bekend dat het voor een deel van de modellen wereldwijd op LPF-accu’s over zal stappen.
Uitbreiding Supercharger-netwerk
Het meest interessant nieuwtje is wellicht het feit dat het Californische bedrijf zijn toch al leidende snellaadnetwerk op korte termijn wil verdrievoudigen. Bijna iedereen kent ze wel, de Superchargers van Tesla. Deze snellaadstations zijn van een niet te onderschatten waarde gebleken om aspirant elektrische rijders ‘over de drempel’ te trekken. Want hiermee liet Tesla namelijk zien dat elektrische auto’s heel snel opgeladen kunnen worden en dat de daarvoor benodigde laadstations op heel veel (en steeds meer) plaatsen staan.
Gemiddelde congestie is lager
Hoewel het Supercharger-netwerk al een hele tijd ’s werelds meest omvangrijke snellaadnetwerk is, zit Tesla allesbehalve stil. Zo groeide het aantal Tesla SuperChargers de laatste tijd fors. Dat was gezien de enorme groei van het aantal voertuigen ook hard nodig. Dit zorgde in een jaar tijd namelijk voor een toename van het aantal laadbeurten met maar liefst 73%. Daarom vergrootte Tesla ook de hoeveelheid oplaadpunten bij de Superchargers. Die is binnen een jaar dus met zón beetje vijftig procent toegenomen. Het aantal is de afgelopen anderhalf jaar zelfs in omvang verdubbeld. Volgens het kwartaalverslag had Tesla eind september wereldwijd 3.254 Supercharger-locaties, met in totaal 29.281 oplaadpunten. Daardoor is de gemiddelde congestie (overbelasting) van de laadstations volgens Tesla afgenomen.
Aantal Superchargers zal blijven groeien
Maar het aantal laadbeurten én het aantal Superchargers zal ook de komende tijd blijven groeien. Tesla wil het aantal Superchargers de komende twee jaar zelfs verdrievoudigen. Dit vertelde Drew Baglino, Senior Vice President Powertrain and Energy Engineering van Tesla, tijdens het laatste kwartaalverslag bekend: “Het netwerk is in de afgelopen 18 maanden verdubbeld en wij zijn van plan het in de komende twee jaar te verdrievoudigen”
De uitbreiding is volgens Baglino niet alleen voor het ontsluiten van nieuwe landen en regio’s. Tesla wil ook de congestie verlagen in de regio’s waar de vraag erg groot is. Baglino legt uit: “Het Supercharger-team houdt de congestie op de Supercharger-locaties nauwlettend in de gaten. Zo kan het tijdig uitbreidingen plannen om een klantervaring met minimale wachttijden te garanderen. Er is absoluut nog werk aan de winkel om de capaciteit in sommige gebieden met congestie op te voeren. Toch is de gemiddelde congestie op het netwerk in de afgelopen 18 maanden afgenomen.”
Afgelopen zomer kondigde Tesla ook aan dat men het Supercharger-netwerk voor andere automerken wil openstellen. Dit zal de belasting van Tesla’s snellaadnetwerk uiteraard nog verder verhogen, wat ook een verdere en snellere groei noodzakelijk maakt.
Ook mobiele Superchargers
Tijdens de presentatie van de jaarcijfers vertelde Baglino ook dat Tesla, omdat het elektriciteitsnet niet overal toereikend is, op bepaalde locaties mobiele Superchargers zal installeren om de congestie op te vangen. Verder overweegt Tesla om de prijsstrategie aan te passen. Baglino legt uit dat men hiermee het gebruik buiten de spitsuren wil aanmoedigen, dit om wachttijden te vermijden.