Sinds de opkomst van elektrisch rijden is het testen van de maximale mogelijkheden van een batterij zeer populair. Verschillende liefhebbers testen hun elektrische auto’s in marathonritten onder optimale omstandigheden of juist onder lastige omstandigheden. Zo ook een bezitter van een Tesla Model 3. Die auto bleek bijna 1.000 kilometer mee te kunnen.
Hypermiling
Het testen van de maximale mogelijkheden met een volle accu wordt ook wel hypermiling genoemd. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk kilometers, of mijlen, te rijden tussen tweee oplaadbeurten in. Vaak moet hiervoor bijvoorbeeld met een hele lage, maar wel constante, snelheid worden gereden. De hypermiler die de Tesla Model 3 uitprobeerde deed bijvoorbeeld 32 uur over de 975,5 kilometer. De volle batterij was toen dan ook echt helemaal leeg gereden.
Record?
De vraag is nu of de afstand een record is. Wel is er bijvoorbeeld meer uit de batterij gehaald dan bij een eerdere poging met een Model S. Die auto slechtte vorig jaar net de grens van 900 kilometer. Destijds werd 901,2 kilometer gereden met het voertuig. Anderzijds werd er onlangs een bericht de wereld in gestuurd dat met een andere Tesla 1078 kilometer was gereden op een volle accu. Deze poging is echter niet te verifiëren. Het lijkt er daarom op dat de poging van afgelopen weekend in het Guiness recordboek terecht zal gaan komen in de komende tijd.
Omstandigheden
Hypermilers doen er alles aan om de omstandigheden optimaal te laten zijn. Zo worden bijvoorbeeld alle systemen uitgeschakeld om de batterij geheel voor het rijden in te kunnen zetten. Bij voorkeur wordt ook niet gestopt. In het geval van afgelopen weekend hielden de bestuurders bijvoorbeeld een visnet uit het raam waarin vrienden etenswaren wierpen zodat doorgereden kon worden. Er werd een ronde van ongeveer 1,5 kilometer gereden gedurende 32 opeenvolgende uren. Toen de accu volledig leeg gereden was moest de Tesla Model 3 worden weggesleept naar een laadpaal.