Eerder deze maand werd pijnlijk duidelijk dat Tesla langzaam een andere koers gaat varen. De showroom op de P.C. Hooftstraat in Amsterdam was zonder nader aankondiging plotseling gesloten. Wereldwijd sluit de fabrikant steeds meer showrooms. Het zijn vooral de verkooplocaties die in de duurdere categorie vallen. Volgens goed geïnformeerde bronnen sluit Tesla verschillende showrooms voor verschillende redenen.
Meerdere redenen
Tesla wil de duurdere showrooms (oftewel A-locaties) sluiten omdat deze simpelweg te duur zijn. De goedkopere locaties blijven vooralsnog bestaan. Deze zul je dan nu ook eerder buiten de stadscentra vinden. Volgens de fabrikant werden steeds meer verkoopmedewerkers op afstand. Hierdoor zou een fysieke showroom langzaam overbodig worden.
In 2019 wist Elon Musk al te melden dat de duurdere showrooms het veld zouden ruimen. De verkoop via internet zou namelijk lucratiever werken. Later werd deze nieuwe strategie teruggedraaid aangezien de uitspraak was gedaan op basis van onbetrouwbare data. Het personeel waar ontslag voor dreigde konden weer even opgelucht ademhalen.
De nieuwe koers, vooral verkopen via internet, lijkt steeds meer zijn weg te vinden. De coronapandemie heeft wellicht bijgedragen aan de uitrol van deze nieuwe strategie.
Vernieuwde strategie
In de vernieuwde strategie zullen de duurdere showrooms uit het straatbeeld verdwijnen. Een pijnlijk voorbeeld is de Amsterdamse showroom op de P.C. Hooftstraat. Deze was plotseling gesloten.
Er komen gelukkig wel weer nieuwe dealers bij en ongetwijfeld ook voor Nederland. Deze nieuwe showrooms zullen opgezet worden op goedkopere locaties. Vanuit deze locatie kan een consument in de toekomst zijn Tesla afhalen indien deze via internet besteld is. Met deze vernieuwde strategie zal er geen personeel ontslagen worden.
De verkoopmedewerker zal de verkoop meer online gaan begeleiden. Een consument kan online aangeven dat ze interesse hebben in een Tesla. Hierna wordt er een verkoopmedewerker toegewezen die alles online begeleid en eventueel een proefrit inplant met de klant. Direct contact is hierbij niet perse noodzakelijk, omdat de auto ook door een andere medewerker op locatie klaargezet kan worden voor deze proefrit. Thuiswerken bij Tesla lijkt wel meer de norm te worden.
Tesla in Nederland
Het is onduidelijk wat de nieuwe strategie voor de verschillende filialen in Nederland zal betekenen. De eerste, zoals eerder gezegd, is inmiddels gesloten. De fabrikant heeft in Nederland nog enkele vestigingen die vooralsnog actief zijn. Het gaat hierbij om Amsterdam Zuid-Oost, Eindhoven, Tilburg (vlakbij de fabriek), Zwolle, Groningen, Den Haag, Arnhem, Purmerend en Rotterdam.
Vooral de vestiging in Tilburg kan wellicht een sluiting verwachten. De fabriek gaat immers ook dicht en wordt mogelijk omgebouwd voor de productie van zonnepanelen en andere energieleveranciers van het merk. Met een klein half uur rijden ben je al in Eindhoven, waardoor het filiaal in Tilburg relatief dichtbij een ander punt ligt.
Wij zullen deze vorderingen uiteraard op de voet volgen. Het is overigens niet het eerste merk die op deze manier zaken wil doen. Het eigenzinnige Polestar werkt vanaf de start al op deze wijze en met een behoorlijk succes. Mogelijk heeft Elon Musk lucht gekregen van deze nieuwe en goedwerkende succesformule.