Tesla CEO Elon Musk verklaarde onlangs nogmaals via Twitter dat andere automerken ook gebruik kunnen maken van het Supercharger-netwerk van Tesla. Tesla heeft de andere autofabrikanten een aanbod gedaan. Maar dat is op zijn best “met tegenzin” geaccepteerd. Uiteraard was dat aanbod van Tesla niet al te erg genereus. Het Supercharger-netwerk is een van de voornaamste USP’s van Tesla. Als je je concurrenten daar ook gebruik van kunnen maken, moet daar wel wat tegenover staan.
Laden aan de Supercharger gaat wel heel eenvoudig
Maar als de andere merken wel akkoord gaan met Tesla’s voorstel, dan zou dat het laden veel gemakkelijker maken. Bij de Tesla Superchargers heb je geen laadpas of app nodig. Het is een kwestie van aansluiten en laden maar. De facturering gaat helemaal automatisch. Omdat de Superchargers een standaard CCS-aansluiting hebben, zijn ze qua hardware met elektrische auto’s van heel veel andere merken. Het is de software, de het gebruik door andere merken dan Tesla blokkeert. Nu werkt die software niet altijd feilloos, zoals in september nog aan het licht kwam. Toen bleek dat je door een bug in de software ook een Renault ZOE aan de Supercharger kon opladen. Dat was uiteraard alleen van tijdelijke aard.
Maar waarom zou Tesla het eigenlijk doen?
De vraag is ook eigenlijk: waarom zou Tesla zijn Supercharger-netwerk openstellen voor andere merken? Het is natuurlijk zo dat Tesla ook een grote speler op de energiemarkt wil worden. In dat beeld past het om het Supercharger-netwerk wereldwijd aan te passen en op te schalen zodat ook auto’s van andere merken daar kunnen laden. Maar daarmee geeft Tesla ook zijn concurrentievoordeel weg. Heel veel Tesla-kopers hebben voor Tesla gekozen omdat ze dan gebruik kunnen maken van wereldwijde, betrouwbare laadinfrastructuur. Een Supercharger-station heeft ook bijna de functie van een community, waar de Tesla-bestuurders hun ervaringen uitwisselen. Uiteraard wordt er tijdens het laden ook een filmpje bekeken, de mail bijgewerkt en het laatste nieuws gevolg. Veel Tesla-bestuurders zouden er een bezwaar tegen hebben als zij ‘hun’ laadstations met anderen zouden moeten delen.
Er is nog niets officieel
Tot nu heden is er geen enkele autofabrikant op het voorstel van Tesla ingegaan. Maar er zijn uiteraard altijd wat geruchten. Die luiden dat er achter de schermen toch wel wat onderhandelingen over eventuele samenwerkingen zijn. Het enige wat wel bekend is, is het feit dat Bollinger Motors aan Tesla heeft gevraagd of de geplande Bollingers SUV’s gebruik kunnen maken van het Supercharger-netwerk. En in de video van de overigens best wel bijzondere Aptera is te zien dat deze een Tesla-connector heeft (voor de goede orde: de Europese Superchargers hebben een CCS-connector, de Amerikaanse hebben een merkspecifieke aansluiting). Alleen in beide gevallen is nog niets officieel. Wel geeft Elon Musk op Twitter aan dat het op kleine schaal gebeurt:
They are, although it’s kind low-key. Tesla Superchargers are being made accessible to other electric cars.
— Elon Musk (@elonmusk) December 21, 2020