Deze week is er veel nieuws te melden rondom Tesla en hun expansie in China. De fabrikant heeft dan ook hoge verwachtingen in dit land en wil graag een goede voet op de Chinese vaste bodem zetten. Met de opening van hun nieuwste Gigafactory wordt deze eerste serieuze stap gezet. De volgende stappen worden inmiddels gezet en de bovenstaande schets bewijst dat de fabrikant nog meer serieuze plannen in het vat heeft zitten.
Ontwikkelingsafdeling
Het mag duidelijk zijn dat de opening van hun derde fabriek in China al groot nieuws was. Tesla is erg positief over China en de verkopen van hun eigen elektrische auto’s aldaar. Naast de opening van Gigafactory 3 wil de fabrikant binnenkort ook een R&D-afdeling openen in dat land. Men is dus wel meer van plan dan louter het produceren van auto’s in deze fabriek. Het persbureau Reuters ontdekte eerder deze week een vacature voor deze ontwikkelingsafdeling. In deze vacature wordt omschreven dat men op zoek is naar personeel om auto’s te ontwikkelen in ‘Chinese stijl’. Wat wij ons hier bij moesten voorstellen was onduidelijk, tot nu althans.
Chinese Tesla?
Het lijkt er sterk op dat Tesla een auto in China wil ontwikkelen en produceren. Deze elektrische auto moet dan wereldwijd gewoon leverbaar worden. Tot op heden bleven het enkel bij woorden en konden wij ons niet echt voorstellen wat er mogelijk mee bedoeld zou worden. In een Chinees presentatiedocument van de fabrikant is echter de bovenstaande mysterieuze Tesla ontdekt. Vooralsnog blijft het even bij wat schetsen, maar is dit dan de eerste volledig Chinese Tesla? Is de fabrikant voor dit specifieke model op zoek naar extra personeel? Het antwoord moeten wij jullie nog even schuldig blijven.
Een echte Tesla
Wanneer je naar deze eerste tekening kijkt herken je wel direct een Tesla. Vooral de voorzijde verklapt het nodige hierin. De geschetste auto heeft veel weg van de Model Y, maar dan wel een stuk kleiner. Hierbij merken wij op dat de achterzijde een heel ander lijnenspel heeft. De tekening is uiteraard nog niet helemaal in verhouding getekend. Hierdoor kun je nog de vraag stellen of wij hier te maken hebben met een nieuwe hatchback of een kleine cross-over. Wij houden het in dit geval even op het laatste. Gezien de huidige markt is hier momenteel meer vraag naar.
Mocht het echter om een hatchback gaan, dan zal deze elektrische auto nog onder de Model 3 komen te staan. Prijstechnisch moet deze dan uiteraard wel weer een stuk goedkoper zijn in vergelijking met de huidige Model 3. Dit zal echter geen probleem zijn, want de productie en ontwikkeling van dit nieuwe model zal dus volledig in China plaatsvinden. Hierdoor kunnen de kosten aardig worden gedrukt door Tesla en kan de fabrikant dus een echte prijsvechter op de markt zetten.