Op dit moment komen de batterijen in een Tesla nog van Panasonic of LG Cherms. Hoewel Tesla eigenaar is van de Gigafactory 1, de plek waar de Panasonic batterijen worden geproduceerd, is Panasonic eigenaar van de desbetreffende productielijnen. Maar Tesla zou stiekem bezig zijn aan een compleet eigen productielijn in een ‘geheim lab’.
Publiek geheim
Nu zijn ‘stiekem’ en ‘geheim’ relatieve begrippen in dit verhaal. Elon Musk liet zelf in juni al weten dat hij niet afhankelijk wil zijn van derde partijen. Bovendien wil hij de accuproductie flink opschalen. Overigens gaat het nog verder dan het produceren van batterijen: Musk zou ook aan het kijken zijn naar mogelijkheden om zelf de grondstoffen van batterijen te winnen.
Overname Hibar Systems
Ergens tussen juli en oktober nam Tesla het Canadese Hibar Systems over, zo ontdekte Electric Autonomy. Hibar Systems specialiseert zich in de fabricage van accu’s. Het werd in de jaren ’70 opgericht door Heinz Barrall. Opvallend is dat het bedrijf in april nog een beurs van twee miljoen kreeg van de Canadese overheid. Deze beurs is voor de ontwikkeling van een efficiënt fabricageproces voor Li-Ion accu’s, welke specifiek bedoeld zijn voor massa-opslag van elektrische energie.
Vacatures
Er was ook al een andere hint richting het zelf produceren van batterijen: men spotte in september vacatures bij Tesla voor onder andere een celtechnicus. Als je hiervoor wilde solliciteren, moest je ervaring hebben op het gebied van de chemie van lithium-ioncellen en het gebruik van batterij testapparatuur.
Tesla wil over al deze zaken erg weinig kwijt. Onder meer omdat ze niet gedwarsboomd willen worden door concurrentie.