Tesla onderzoekt de mogelijkheden om een eigen fabriek op Chinese bodem te kunnen bouwen. Volgens berichtgeving in Amerka zou het zelfs al zou zijn dat de autofabrikant en de Chinese overheid overeenstemming hebben bereikt over deze mogelijkheid. Daarmee wil Tesla zijn grip op China snel kunnen vergroten. Dit is een opvallende ontwikkeling.
Vrije handel
China is momenteel in de ban van twee ontwikkelingen. Meer gaat het land op zoek naar vrije handel. In Shanghai, de plek waar de fabriek van Tesla moet komen te staan, is een zone ingericht waar vrije handel voorop staat. Dit moet lijken op hert verwesterste Hongkong. Daarnaast wil China in hoog tempo de elektrische auto invoeren in het gehele land. Hiermee moeten snel de milieuproblemen worden opgelost.
Einde aan smog
China kampt al vele jaren met grote smogproblemen in de grote steden. Aangezien er steeds meer grote steden in het land bij komen is het dus ook alleen maar belangrijker om snel een oplossing te vinden. De Chinese overheid wil daarom graag als eerste land volledig elektrisch gaan. Dit moet dan in 2030 al het geval zijn. Tesla wil hier graag onderdeel van zijn en zou daarom graag een fabriek ter plekke willen hebben. Dit zou het flink gemakkelijker maken om snel de modellen in grote hoeveelheden op de markt te kunnen brengen. Dit is in China niet gebruikelijk.
Eigen fabriek
In China is het gebruikelijk om de binnenlandse economie te beschermen. Fabrikanten die in het land voet aan de grond willen krijgen moeten normaal gesproken een damenwerkingsverband aangaan met een plaatselijke fabrikant. Wanneer Tesla zijn eigen fabriek zou kunnen gaan bouwen rondom Shanghai, dan zou dit de eerste keer zijn dat een buitenlandse fabrikant hiertoe in staat wordt gesteld. Het plan zoals het er nu ligt zou hiervoor voldoende toereikend zijn. In de overeenkomst zou onder andere staan dat Tesla 25% importbelasting moet gaan betalen.