Mogelijk is het een samenwerking waarbij de wenkbrauwen eerst zullen fronzen, maar BMW en Daimler werken sinds 2019 samen. Het gaat hierbij niet om de ontwikkeling van auto’s. Beide fabrikanten bieden enkele mobiliteitsservices aan binnen Duitsland. Binnen deze samenwerking is nu besloten om 60 Tesla’s toe te voegen aan de bestaande vloot. Wij kunnen ons goed voorstellen dat hier ook de nodige vraagtekens gezet worden.
Mobiliteitsservices BMW en Daimler
De oorsprong van de huidige diensten komt uit 2014. In dat jaar nam Daimler de taxidienst MyTaxi over. Uiteindelijk is besloten om deze dienst verder op te schalen. Vorig jaar werd er dan ook een joint-venture opgericht waarin BMW en Daimler samen actief zijn. Onder deze joint-venture vallen nu een vijftal diensten. Deze diensten zijn Reach Now, Charge Now, Park Now, Share Now en Free Now.
Het is juist de dienst Free Now die momenteel de grootste klantenkring kent. Via een app kunnen klanten een taxi bestellen. Zoals je mag verwachten zal er op dat moment een Mercedes, een Smart, een BMW of een Mini voor komen rijden. Speciaal voor Free Now is echter besloten om zestig Tesla’s toe te voegen aan deze vloot. Voor het eerst kijken beide fabrikanten dus buiten hun eigen aanbod, maar dit heeft wel een goede reden.
Vergroening
Aangezien Free Now veruit de grootste klantenkring kent is het ook logisch dat de zestig Tesla’s op deze dienst ingezet zullen worden. Men wil de dienst namelijk groener maken. Deze Tesla’s zullen uiteindelijk allemaal in Hamburg hun kilometers maken. Enkel op deze manier kunnen BMW en Daimler het bestaande wagenpark sneller vergroenen. Om welk model het van Tesla gaat is helaas nog niet gemeld door de joint-venture.
Wel gaven BMW en Daimler aan dat de Amerikaanse fabrikant de enige logische keuze was voor hun taxidienst. Binnen hun eigen bestaande wagenpark is er geen geschikte auto die de rol als taxi op zich kan nemen. In Nederland heeft Tesla al bewezen dat het een prima kandidaat is voor de taxiwereld. Inmiddels worden deze EV’s ook massaal ingezet in Duitsland als taxi. Je kunt gerust stellen dat de ervaring ook zeker een rol heeft gespeeld bij de keuze voor deze elektrische auto.
Fractie
Met de bestelling van de zestig Tesla’s is het nog slechts een fractie van het totale wagenpark. De aanschaf zal dus niet direct invloed hebben op werkelijk groenere cijfers voor de taxidienst Free Now. Vorig jaar reden er 28.000 chauffeurs voor deze dienst. Deze Tesla’s zullen dus letterlijk vervagen als het gaat om de procentuele cijfers. In de toekomst zal BMW of Daimler ongetwijfeld weer eigen modellen inzetten indien deze volledig elektrisch zijn en ook als taxi goed ingezet kunnen worden. Op de korte termijn is hier nog geen passende oplossing voor. Wij verwachten dan ook dat de bestelde Tesla’s vooralsnog altijd een fractie van de dienst zullen ondersteunen. BMW en Daimler zijn uiteraard gebaat bij de afzet van hun eigen elektrische auto’s binnen deze dienst.