De bestellingen komen vlot binnen. Toch blijkt de kans heel groot dat de Tesla Cybertruck nooit in Europa zal mogen rondrijden, zo stellen experts van de Duitse onderzoeksinstantie TÜV. De Cybertruck is onverwoestbaar en daar zit ook het probleem: hij beschikt niet over kreukelzones. En die moet je in Europa toch echt hebben.
Basisstructuur in strijd met Europese regels
Als Tesla de Cybertruck ook in Europa wilt verkopen, dan moeten er flinke wijzigingen worden aangebracht aan de basisstructuur. Het huidige concept is compleet in strijd met Europese veiligheidsregels. Het verschil wat betreft het (goed)keuren van auto’s tussen de Verenigde Staten en Europa is dan ook erg groot. Zo mogen autofabrikanten in de VS zelf de technische staat van hun voertuigen certificeren. Dit controleren de autoriteiten dan steekproefsgewijs. Bovendien zijn lichte vrachtauto’s, zoals de pick-up van Tesla, in de VS vaak vrijgesteld van passieve veiligheidsvoorschriften.
ECE-homologatie
Wil je in Europa een auto op de markt brengen, dan komt er heel wat meer bij kijken. Een auto moet hier aan de ECE-homologatie voldoen. Bij deze typegoedkeuringsprocedure zijn de fabrikant, autoriteiten en onafhankelijke technische diensten betrokken. Voertuigen moeten daarbij aan zo’n 50 tot 60 voorschriften voldoen. Experts van de Duitse onderzoeksinstantie TÜV geven aan dat de Tesla – zoals hij nu is – deze keuringen nooit kan doorstaan.
Niet veilig volgens TÜV-experts
Volgens TÜV-experts lijkt de Cybertruck misschien veilig, maar is hij dat absoluut niet. Hij voldoet namelijk totaal niet aan de passieve veiligheidseisen. De Cybertruck wordt gemaakt van allemaal stijve platen. Die vervormen bijna niet bij een botsing – dat was natuurlijk ook net een van de verkoopargumenten van Elon Musk. Dat betekent echter dat er immense krachten worden uitgeoefend op de inzittenden. De bumper en motorkap van een auto horen de botsenergie te absorberen, wat bij de Cybertruck dus niet gebeurt. Dit is overigens niet alleen voor de inzittenden een probleem. Ook andere weggebruikers lopen op deze manier veel gevaar.
Nu moeten we afwachten of Elon Musk deze rigoureuze aanpassingen aan de Cybertruck wil doorvoeren.