Nadat eerder deze maand eindelijke de officiële goedkeuring van de Duitse instanties binnen was, kon Tesla beginnen met de productie in de nieuwe Gigafactory Berlin-Brandenburg. Vandaag was de feestelijke aflevering van de allereerste dertig exemplaren van de Tesla Model Y Performance. Een heel bescheiden aantal, in de wetenschap dat Tesla op deze locatie een half miljoen auto’s per jaar wil gaan bouwen.
Milieuactivisten en bureaucratie
Eigenlijk had Tesla afgelopen zomer al willen beginnen met de productie. Helaas ging het met betrekking tot de planning niet helemaal naar wens. Niet alleen doordat er gedurende het bouwproces nogal wat wijzigingen zijn doorgevoerd, maar ook omdat de milieuactivisten dwars lagen en de Duitse bureaucratie danig van zich liet spreken. Dat zorgde dus voor meer dan een half jaar vertraging, iets waar CEO Elon Musk uiteraard allesbehalve blij mee was.
Maar nu mocht Musk eindelijk het startsein geven voor de productie in de splinternieuwe Gigafactory Berlin-Brandenburg. Dit is naar verluidt de meest geavanceerde, duurzame en efficiënte fabriek van Tesla tot nu toe. En ook heel groot. Om een indruk van de omvang te geven: het perceel heeft een totale oppervlakte van 300 hectare, waar je makkelijk meer dan 400 voetbalvelden op kwijt zou kunnen. De gebouwen hebben een oppervlakte van ruim 227.000 vierkant meter en zijn, zoals gebruikelijk bij Tesla, “sterk verticaal geïntegreerd” zodat de beschikbare oppervlakte optimaal kan worden benut.
Een half miljoen auto’s per jaar
De productie is nog lang niet op volle sterkte. Ten eerste worden er nu alleen auto’s geproduceerd. Later zal Tesla er ook accucellen gaan produceren en accupakketten gaan assembleren. Maar ook de productiecapaciteit van de auto’s op zich gaat nog vele malen groter worden. Momenteel zijn er ruim 3.000 werknemers aan de slag bij de nieuwe Gigafactory. Daar moeten de komende maanden sowieso nog duizenden bij komen. Als de fabriek in Grünheide eenmaal op volledige capaciteit draait, moet de fabriek werkgelegenheid voor zo’n 12.000 mensen bieden. Dan worden er jaarlijks ongeveer 500.000 elektrische auto’s en tot 50 GWh aan accucellen geproduceerd.
Alleen nog in wit en zwart
Onder de verschillend innovaties waarover de fabriek beschikt, behoort ook een uitermate geavanceerde lakstraat. Die zou naar verluidt “een ongeëvenaarde kleurcomplexiteit en -diepte” mogelijk moeten maken en heeft ook “aanzienlijk minder oplosmiddelen” nodig. Maar voorlopig is de Tesla Model Y Performance – het model waarvan men nu de productie heeft gestart – alleen nog maar in zwart en wit verkrijgbaar. In die kleuren is de Model Y op heel korte termijn – in april – leverbaar. Maar wie een van de andere kleuren wil, zal een paar maanden moeten wachten.
Model Y Performance: sneller, maar iets kleinere actieradius
De productiestart in Grünheide vormt ook het Europese debuut voor de Model Y in de Performance-uitvoering. Tot op heden kon je in Europe alleen de Model Y Long Range krijgen, die in de Gigafactory bij Shanghai wordt gebouwd.
Zoals de naam al doet vermoeden heeft de Tesla Model Y betere prestaties. Hij kan in 3,7 seconden naar de 100 km/u sprinten en heeft een maximumsnelheid van 250 km/uur. Dat gaat wel ten koste van een iets geringere actieradius, die bedraagt 514 kilometers terwijl je met de Long Range 533 kilometer af kunt leggen (volgens de EPA-norm). Je kunt de Tesla Model Y Performance, die vanaf 70.000 euro verkrijgbaar is, herkennen aan de 21 inch Überturbine velgen, de koolstof achterspoiler en verlaagde wielophanging. In het interieur zien we dat deze uitvoering ook nog lichtmetalen pedalen heeft. In Nederland kunnen we de eerste exemplaren voor het einde van de maand tegemoetzien.