Tesla’s CEO Elon Musk verklaarde in de zomer van 2017 dat de maximale accucapaciteit van de Model S en Model X ongeveer 100 kWh zouden bedragen. Maar Musk trok deze verklaring in november 2019 weer in. Toen vertelde hij dat er ook een grotere accu zou komen. Dit in verband met de nieuwe, sterkere Plaid-aandrijving voor de twee topmodellen. Maar je kon die grotere accu nog niet reserveren. De Plaid-uitvoering is weliswaar te reserveren maar er is in de configurator niets van te vinden over het grotere accupakket.
Hacket vindt aanwijzingen in firmware
Maar dat gaat binnenkort waarschijnlijk veranderen. Een hacker heeft namelijk concrete aanwijzingen gevonden dat Tesla binnenkort ook een accupakket van 109 kWh zal aanbieden. Het betreft hier een bekende hacker die op Twitter met de gebruikersnaam @wk057 communiceert. Hij meldde dat hij enige tijd had besteed aan het onderzoeken van Tesla’s nieuwe BMS-firmware. Daarin vond hij een “packID” waarbij ook een capaciteit van ongeveer 109 kWh wordt genoemd. Daarmee is een actieradius van meer dan 600 kilometer mogelijk. Daarnaast vond hij een aantal andere veranderingen. Deze leiden naar verwachting tot nieuwe batterijconfiguraties voor Model S, Model X alsmede Model 3.
Spent a little time RE'ing some recent Tesla BMS firmware.
Some variables were tweaked to fit 108 cell groups (~450V pack).
There is a packID that starts life set to ~109 kWh usable (400+ miles).
Bunch of other tweaks suggest prep for new S/X/3 pack configs at some point. ?
— Jason Hughes (@wk057) February 19, 2020
De door @wk057 gevonden aanwijzingen komen overeen met die van @greentheonly, een andere Tesla-hacker die zijn bevindingen op Twitter plaatst, maar zijn wel wat concreter. Eind januari meldde @greentheonly dat hij hints in de software had gevonden voor nieuwe accu’s voor Model S en Model X, maar hij gaf geen technische details. Deze hacker schreef dat hij ervan uit ging dat deze veranderingen uiterlijk over drie maanden – eind april dus – in Tesla’s elektrische auto’s te vinden zouden zijn. Hij schreef echter niet waarom hij dat dacht. Verder meldden @greentheonly eind december 2019 dat er ook tekenen waren dat de Model 3 een accupakket van 100 kWh kon krijgen.
Veel veranderingen gaande
Hoe dit alles in elkaar past en verband houdt met de algemene accustrategie van Tesla was in eerste instantie niet duidelijk. Wat zeker is, is dat er op dit moment veel aan de hand is met accu’s. In China werkt Tesla voor het eerst samen met andere celleveranciers dan Panasonic. Deze Japanse accuproducent is al jarenlang de exclusieve partner van Tesla. Tesla wil volgens de huidige berichten zelfs werken met het zogenaamde prismaformaat en een andere chemische samenstelling van de cellen dan men voorheen voor Model 3 gebruikte.
Tesla gaat eigen accucelproductie starten
Bovendien wordt er verwacht dat Tesla een start zal maken met de eigen celproductie. Deze zal naar verwachting in de toekomst ook in de geplande Europese Gigafactory in Grünheide (Giga Berlijn) plaatsvinden. Hierbij wordt er mogelijk gebruik worden gemaakt van diverse nieuwe technologieën voor zowel de productie als de chemische samenstelling. Sommige daarvan heeft Tesla door middel van overnames verworven.