Momenteel is men druk bezig met het bouwen van een testcircuit voor elektrische auto’s. Er is gekozen voor het plaatsje Emmer-Compascuum. Het circuit moet ergens volgend jaar gereed zijn en belooft het meest duurzame circuit ter wereld te zijn. Het is de bedoeling dat op dit circuit enkel elektrische voertuigen racen of testen uitgevoerd worden.
E-Circuit Emmen
Het zogenoemde E-Circuit is mede ontstaan door de samenwerking tussen verschillende bedrijven. Alle betrokken partijen hebben een behoorlijk groene achtergrond. Dit maakt de samenwerking juist zo uniek en groen. Onder deze bedrijven vinden wij onder andere PowerField, FastNed en het Nuon Solar Team. Deze laatst genoemde partij mag het E-Circuit als vaste testlocatie gaan gebruiken. Powerfield is juist een enorm zonnepark met maar liefst 18.000 zonnepanelen langs het circuit aan het opbouwen. De helft van de opgewekte stroom is nodig voor het circuit zelf. De rest kan Powerfield terugleveren.
Bestaand circuit
Geheel nieuw is het E-Circuit niet. Wie bekend is met de verschillende circuits in Nederland kent ongetwijfeld de TTT. Deze letters staan voor Test Track Thedinga en het circuit werd beheert door de familie Thedinga. Zo oud is het bestaande circuit echter niet, want de opening was pas in 2012. Voor het ombouwen van het circuit is wel weer wat geld uit een lade getrokken. Er was ruim € 5 miljoen euro nodig voor de complete ombouw.
Het bestaande circuit is in totaal 850 meter lang. Het circuit werd voornamelijk gebruikt voor driftcursussen en juist de layout was hier uitermate geschikt voor. Het bestaat nu nog uit twee lange rechte stukken en twee bochten. Deze layout zal echter wijzigen in de nieuwe vorm van het E-Circuit. De exacte nieuwe layout moet echter nog bepaald worden, maar hier liggen een paar vragen nog ten grondslag.
Aanpassingen
Het is al duidelijk dat het E-Circuit een compleet andere strategie zal volgen. Hierbij is het ook van belang dat men zal kijken naar de layout van het circuit. De vraag is echter nu waar de focus op gelegd zal worden. Zo kan men beslissen om er een race-circuit van te maken of om juist de rijvaardigheid te trainen. Beide disciplines vragen andere zaken van een circuit.
Daarnaast moet men nog in overleg met autofabrikanten welke wensen en eisen zij stellen aan een testcircuit. Bij het testen van een elektrische auto komen immers meerdere zaken om de hoek kijken. Daarnaast moeten er voldoende faciliteiten zijn om een autofabrikant de ruimte te bieden voor het testen.
Alvorens men werkelijk aan de slag gaat met de layout zullen eerst nog enkele andere zaken afgerond moeten worden. Zo moeten eerst de zonnepanelen nog geplaatst worden en zullen er carports geplaatst worden waar men de elektrische auto kan opladen. Het leggen van een stuk asfalt lijkt dus slechts een formaliteit te zijn.