De tweede, volledig elektrische generatie van de Porsche Macan moet een nieuwe maatstaf zetten op het gebied van technologische vooruitgang en rijprestaties. De topversie van de Macan bieden een indrukwekkend piekvermogen van 440 kW en een koppel van 1000 Nm. Deze cijfers vertalen zich dankzij het hoogwaardige onderstel niet alleen in pure kracht, maar ook in een verfijnde en responsieve rijervaring.
Veelzijdig: op de weg en in het terrein
Op de weg onthult de Macan zijn veelzijdigheid. De tests op het Porsche Leipzig-circuit toonden aan dat de auto buitengewoon strak door de bochten gaat, een eigenschap die versterkt wordt door de optionele achterwielbesturing. Deze technologie vermindert niet alleen de draaicirkel aanzienlijk, maar verbetert ook de stabiliteit bij hogere snelheden. Bovendien, met luchtvering standaard in de topversies, biedt de Macan een rijervaring die zowel op de weg als op ruiger terrein uitmuntend is. Gebruikers kunnen de rijhoogte daarmee zowel verhogen als verlagen.
De Macan moet innovatieve technologie combineren met de sportieve kernwaarden van Porsche. Naar eigen zeggen wordt de nieuwe Porsche Macan een baanbrekend model in het SUV-segment. Hij staat op het Premium Platform Electric (PPE), dat Porsche in samenwerking met Audi heeft ontwikkeld. Het PPE-platform zorgt voor een verbeterde gewichtsverdeling en een lager zwaartepunt, wat resulteert in een dynamische en responsieve rijervaring.
PPE-architectuur met twee motoren
Centraal onderdeel van de PPE-architectuur zijn twee krachtige elektromotoren, die een snelle respons en optimale thermische stabiliteit waarborgen. Zoals gezegd leveren deze twee krachtige motoren samen een piekvermogen van 440 kW en een koppel van 1000 Nm. Dit vermogen wordt in goede banen geleid door een elektronisch geregeld sperdifferentieel op de achteras, optionele achterwielbesturing en een regeneratief remsysteem dat tot 240 kW kan terugwinnen. De Macan is eveneens voorbereid op avontuurlijke terreinomstandigheden, met capaciteiten zoals het rijden door water van ongeveer 30 cm diep.
Het 100 kWh accupakket maakt een actieradius van ruim 500 kilometer mogelijk en kan dankzij het 800 volt-systeem met een snelheid van maar liefst 270 kW worden opgeladen. Omdat Porsche het accupakket in twee banken heeft verdeeld, kunnen deze twee banken bij een 400 volt laadstation ook gelijktijdig worden opgeladen. Aan de normaler AC-laadpunten heeft de Porsche Macan een laadsnelheid van 11 kW.
Interieur en infotainmentsystemen
Het interieur van de Macan weerspiegelt de innovatieve luxe die kenmerkend is voor Porsche. Met een ontwerp dat elementen bevat van de Taycan, Cayenne en de toekomstige Panamera, biedt de Macan een goed gelukte synthese van comfort en geavanceerde technologie. Het dashboard omvat twee en optioneel zelfs drie schermen, inclusief een 12,6-inch digitaal display en een 10,9-inch centraal touchscreen. Er is een optioneel scherm voor passagiers, dat voorzien is van een speciale coating zodat de bestuurder er niet door wordt afgeleid.
Augmenten Reality
Porsche introduceert in de Macan ook een augmented reality head-up display, een primeur voor dit merk, waarmee navigatie- en rijhulpsystemen dichter bij de zichtlijn van de bestuurder weergeeft. Dit, samen met een LED-lichtstrip die zowel sfeerverlichting als interactieve functies biedt, tilt de rijervaring naar een hoger niveau. Het verbeterde infotainmentsysteem, met snellere reactietijd en geavanceerde spraakbesturing, biedt ook toegang tot het nieuwe Porsche App Centre, met populaire apps zoals Spotify en YouTube.
Porsche Macan moet nieuwe standaard zetten
De Macan belooft dus een combinatie van kracht, luxe en technologische innovatie, een totale ervaring van luxe, innovatie en veelzijdigheid. Met deze eigenschappen bevestigt de Macan Porsche’s reputatie als een leider in de automobielindustrie en zet hij volgens de fabrikant ook een nieuwe standaard in elektrische mobiliteit. Nu is het wachten op de onthulling, die we voor de eerste helft van volgend jaar verwachten. Tegen die tijd weten we ook meer over het zustervoertuig van de Porsche Macan, de Audi e-tron Q6.