Japanse fabrikanten van auto-onderdelen experimenteren zeer veel met het vervaardigen van onderdelen uit hout of van houtpulp. Onder andere Denso en DaikyoNishikawa zijn hier veel mee bezig. De ontwikkeling is belangrijk om elektrische auto’s efficiënter te kunnen maken, zo stellen de fabrikanten. Onderdelen van hout kunnen lichter zijn dan die van staal.
Lichter is beter
De ontwikkeling is ingegeven door de wens van veel autofabrikanten om auto’s te kunnen maken die minder wegen. Denso is bijvoorbeeld een vaste leverancier van Toyota. Vooral houtpulp heeft veel voordelen stelt de onderzoeksafdeling van het bedrijf. Het is vijf keer lichter dan hout, maar ook vijf keer sterker. In de komende decennia kan het materiaal staal gaan verdringen in de autoindustrie. Al kan ook carbon deze rol op zich gaan nemen.
Beter voor het milieu
Lichtere auto’s zullen nog beter zijn voor het milieu. Hoe minder het voertuig weegt, hoe meer bereikt kan worden met een accu. Zo zullen bijvoorbeeld minder accu’s nodig zijn om de auto te kunnen laten rijden en kan de actieradius op een volle batterij flink worden opgeschroeft dankzij het lagere gewicht. Daardoor kunnen ook de kosten flink omlaag voor zowel de producent als de consument. Vooral Toyota gelooft sterk dat dit de toekomst van de elektrische auto zal zijn. Dit laat het weten in een reactie op het nieuws.
Eerste model in 2020
De bedrijven hebben ook een gezamenlijke tijdlijn uitgezet. Als alles loopt zoals nu verwacht wordt, dan moet het mogelijk zijn om een eerste model waarin de houtmaterialen worden toegepast in 2020 gepresenteerd kunnen worden. Het zou dan gaan om een voertuig waarin al het staal is vervangen door alternatieve materialen zoals hout, carbon en plastic. Afhankelijk van het doel van het onderdeel en de plek in het voertuig zal worden bepaald welk materiaal de beste optie is om te gebruiken.