Het Japanse Toshiba heeft een nieuwe batterij voor de auto-industrie ontwikkeld. Het bedrijf heeft de accu ontwikkeld op een manier die het mogelijk maakt om hem in zes minuten op te laden voor 320 kilometer aan actieradius. Daarvoor heeft het gebruikgemaakt van een nieuw materiaal dat niet eerder op deze wijze in batterijen is gebruikt.
Titanium variant
Het materiaal dat gebruikt is, betreft een titanium variant. De batterij is het nieuwste model in de zogenaamde SCiB-reeks die het bedrijf al sinds 2008 op de markt heeft. Door gebruik te maken van het nieuwe materiaal heeft het nieuwe model een dubbele hoeveelheid aan opslagruimte. Naast het snelle laden en de grote mate waarin energie kan worden opgeslagen is er nog een derde belangrijke ontwikkeling.
Levensduur
Een probleem dat momenteel nog niet heel erg speelt, maar dat in de toekomst meer en meer zal gaan doen is dat van de levensduur van de batterijen. Zoals ook voor gewone batterijen geldt zal deze namelijk na iedere oplaadbeurt iets minder vol raken dan de keer ervoor. Uiteindelijk zal de accu dus nog weinig kunnen bieden. Toshiba claimt nu dat dit probleem een stuk kleiner is geworden met deze nieuwe batterij. Volgens het bedrijf is de zogenaamde afbraak een stuk minder groot dan bij modellen uit het verleden. Ook dit is toe te schrijven aan het nieuwe materiaal dat gebruikt wordt.
Negentig procent
Met betrekking tot het verval doet Toshiba een stevige uitspraakt. De batterij zou na vijfduizend maal opladen en leeglopen nog altijd negentig procent van zijn originele capaciteit bezitten. Dit geldt zowel voor korte laadsessies van zes minuten, middellange laadsessies van twaalf minuten als volledig laden in een halfuur. Al is er wel een klein verschil merkbaar wanneer vaak voor de korte sessies zal worden gekozen. De batterij zal dan net iets minder overhouden na een dergelijke hoeveelheid laadbeurten.