Volgens Toyota zijn compacte auto’s nog altijd enorm in trek in Europa. De fabrikant wil daarom de compacte Aygo nog niet opgeven. Wel merkt Toyota een verschuiving op. Steeds meer compacte auto worden gebruikt als stadsauto. Vanwege de strengere milieunormen moeten deze compacte auto’s aan steeds strengere eisen voldoen. Een volledig elektrische Aygo lijkt hier de beste oplossing voor te zijn.
Minder compacte auto’s
In Nederland kun je er haast niet omheen. De compacte auto heeft inmiddels zijn vaste waarde binnen een huishouden gekregen. Buiten Nederland is de compacte auto echter minder in trek. Steeds meer fabrikanten laten deze koetsvariant dan ook langzaam uit de prijslijsten verdwijnen. Voor veel fabrikanten is het compacte segment simpelweg niet interessant genoeg meer. Het aanbod in dit zogenoemde A-segment wordt in de komende jaren dus een stuk dunner. Voor Toyota is dit een goede reden om de Aygo in het assortiment te houden, maar uiteraard dan wel in aangepaste vorm.
Momenteel delen de Toyota Aygo, Peugeot 108 en de Citroen C1 hetzelfde platform. Onder een andere merknaam en een ander design worden de auto’s vooralsnog in Nederland verkocht. Het is maar de vraag of Peugeot en Citroen nog in het A-segment actief willen blijven. Toyota Europe-topman Johan van Zyl geeft echter aan dat het voor Toyota nog steeds interessant blijft om de Aygo te verkopen in Europa. Volgens hem staat er dan gewoon nog een nieuwe Aygo op de planning.
Verandering voor de Aygo
De wereld verandert en steden veranderen dus ook. Binnen veel steden gelden steeds strengere milieueisen voor auto’s. Vooralsnog voldoet de huidige Aygo hier prima aan, maar steden worden steeds groener. De topman verklaart hierover: “Sommige steden voeren uitstootvrije zones in, dus we moeten naar de toekomst kijken en ervoor zorgen dat we een elektrisch aangedreven A-segmenter voor stedelijk gebruik krijgen.”
Het ligt voor de hand dat de Aygo de aangewezen auto is om dit gat op te gaan vullen voor Toyota. Het is onlogisch wanneer de fabrikant een compleet nieuwe auto ontwerpt voor dit segment. De Aygo is door de jaren heen flink verbeterd en een echte volwassen stadsauto geworden. Wel geeft de topman aan dat er een nieuwe compacte auto op de agenda staat voor Europa. Wij gaan hier toch even uit van een volledig elektrische Aygo die uiteraard weer aan de nieuwe standaarden zal voldoen. Nu de concurrentie langzaam steeds kleiner wordt is het voor Toyota een mooie kans om dit gat verder op te vullen met hun bestaande modellen.