De Toyota Camry is alweer zo’n 37 jaar in productie. Hoewel wij hem in Europa niet zo vaak zien omdat hij hier de laatste jaren niet werd verkocht, zijn er door Toyota maar liefst 19 miljoen exemplaren van gemaakt. Zo’n twee jaar geleden werd in Japan, de VS en Australië de achtste en volledig opnieuw ontworpen generatie van de Toyota Camry op de markt gebracht. Dit model zal dit jaar een comeback in Europa maken, maar dan uitsluitend als hybride.
Masato Katsumata, Toyota Chief Engineer van het nieuwe model, citeerde de journalisten tijdens de presentatie: “We blijven de uitdagingen van de markt aangaan en hebben een aantrekkelijk voertuig voor de komende tijd gecreëerd”. Katsumata vertelde verder dat de nieuwe Camry gebruik maakt van de techniek van het TNGA-platform (Toyota New Global Architecture). “Het staat voor steeds betere auto’s en omvat Toyota’s bewezen sterke punten,” zei hij. “Iedereen die de nieuwe Camry heeft gezien, gevoeld en gereden, zal onmiddellijk het verschil merken en begrijpen waarom ik er van overtuigd ben dat hij voor een glimlach op de gezichten van zijn toekomstige eigenaars zal zorgen.” De Camry lijkt inderdaad een aantrekkelijke auto te zijn, maar het is natuurlijk altijd nog de markt die beslist hoe succesvol een model in de praktijk blijkt te zijn.
Vooral zakelijke rijders
Toyota wil de Camry vooral aan de man zien te brengen bij de zakelijke rijders. Men verwacht dat slechts ongeveer 20% van de 12.000 Camry’s die dit jaar naar Europa gaan, aan particuliere klanten wordt verkocht. De Camry wordt uitsluitend als sedan aangeboden en kenmerkt zich volgens Toyota door een scherpe prijsstelling, een zeer rijke uitrusting, zeer lage CO2-cijfers en bovendien de meest krachtige standaard aandrijflijn in het segment. De zelfopladende 2,5-liter High Power Hybrid aandrijflijn levert een systeemvermogen van 160 kW/218 pk en heeft een gecombineerd brandstofverbruik van 4,3 liter/100 km. Maar de Camry heeft ook een sequentiële Shiftmatic-technologie van het hybride systeem waarmee de bestuurder individuele versnellingen kan selecteren via een keuzehendel op de middenconsole. De nikkel-metaalhydridebatterij is niet in de bodem, maar achter de rugleuningen van de achterbank weggewerkt. Hij wordt uitsluitend opgeladen door de verbrandingsmotor en het terugwinnen van energie tijdens het remmen. Het hybride systeem zorgt voor een laag brandstofverbruik en een lage uitlaatgasuitstoot. Volgens Toyota kan de Camry Hybrid tot wel 50 procent van de dagelijkse rijafstanden emissievrij afleggen.
Extreem stil
De pers mocht ook een proefrit maken met de Camry Hybrid. Toyota had gekozen voor een traject in het kale binnenland van Kroatië, niet ver van de Adriatische Zee. Hier bleek dat het bijzonder prettig rijden is met de Toyota Camry Hybrid. De rust in het interieur is opvallend. De aandrijving is zo stil, dat de berijder zich regelmatig af zal vragen welke van de twee motoren er eigenlijk draait. Er is namelijk geen merkbaar verschil in geluid wanneer de middenklasser overschakelt van de aandrijving van de elektromotor naar het vermogen van de 2,5-liter viercilinder benzinemotor. Het enige wat je in de Camry Hybrid hoort, als de snelheid toeneemt, zijn de rolgeluiden van de wielen. Zelfs het windgeruis is zo gering dat het een gesprek bij kamervolume niet verstoort.