Vandaag heeft Toyota het doek getrokken van de C+pod. Het is een kleine stadsauto welke uiteraard elektrisch aangedreven wordt. Met deze stap treden de Japanners in de voetsporen van menig andere fabrikant die met dergelijke modellen op de markt gaan komen of al zijn gekomen.
Ultra-Compact BEV Concept
In oktober 2019 mochten wij voor het eerst kennis maken met de Ultra-Compact BEV Concept. De naam en het concept lieten ons al vermoeden dat het een klein en compact stadsautootje zou moeten worden. Destijds stond het model nog in de kinderschoenen en leek het nog ver van klaar te zijn.
Het is duidelijk dat Toyota in het afgelopen jaar niet stil heeft gezeten. Het resultaat is dus nu de C+pod geworden. De stadsauto meet slechts een lengte van 2,49 meter en is 1,29 meter breed. De wielbasis bedraagt slechts 1,78 meter. Hiermee kun je met recht zeggen dat het echt een compacte EV is geworden.
Verwacht niet teveel
Het mag duidelijk zijn dat je de C+pod niet kunt vergelijken met de luxe die je in een Tesla of andere EV zult tegenkomen. Onderhuids wordt dit nogmaals benadrukt. Hier is de auto dan ook zeker niet op gemaakt. Het is juist gemaakt voor de stedelijke inzet. Zo wordt de C+pod aangedreven door een 3,5 pk en 56 Nm sterk elekromotortje met een piekvermogen van 12,5 pk op de achteras.
In de bodem van de EV vinden wij een 9,06 kWh accupakket terug. Volgens de Japanners kun je hier alsnog wel 150 kilometer mee afleggen in de stad. En als we dan toch in de stad aan het toeren zijn, de snelheid is begrenst op 60 km/h.
C+pod in eerste instantie exclusief
De nieuwe Toyota C+pod zal in eerste instantie in kleine oplages geleverd worden. De auto zal dan in eerste instantie ook enkel binnen Japan verkocht worden. Als eerste zijn Japanse overheden, bedrijven en organisaties aan de beurt. In de loop van 2022 wil de fabrikant de auto ook aan consumenten aanbieden. Wanneer het zover is kun je kiezen uit vijf two-tone kleurcombinaties twee ’three-tone’-opties.
De C+pod mag dan een bescheiden voertuig zijn, maar de prijs doet wellicht iets anders vermoeden. Omgerekend wordt er € 13.000,- gevraagd voor de EV. Hiervoor krijg je dan natuurlijk wel de echte Toyota-kwaliteit en afwerking. Helaas moeten wij er wel bij melden dat de fabrikant vooralsnog geen plannen heeft om het kekke stadsautootje ook naar Europa te brengen. Het lijkt er dus sterk op dat het model jammer genoeg op eigen bodem zal blijven.