Toyota heeft met de Prius hybride de elektrificatie van personenauto’s bereikbaar gemaakt voor het grote publiek. Maar misschien heeft Toyota nu wel te lang gewacht met het uitbrengen van volledig elektrische modellen. Het Japanse merk heeft daar natuurlijk niet direct aanleiding toe. Gezien het grote aandeel hybride auto’s dat Toyota verkoopt heeft het weinig problemen om aan de emissienormen te voldoen.
Elektrische SUV
Maar de andere autofabrikanten, of zeg maar nagenoeg de gehele automobielbranche, zet nu grote stappen richting volledig elektrische auto’s en dan kan Toyota natuurlijk niet achterblijven. Daarom gaat ook Toyota nu een elektrische auto ontwikkelen. Het eerste elektrische model van Toyota wordt, zoals de recent uitgebrachte teaser ons doet vermoeden, hoogstwaarschijnlijk een mid-size SUV.
Volgende stap
“We zetten met de nieuwe elektrische Toyota SUV binnenkort de volgende stap wat betreft ons aanbod aan batterij-elektrische modellen”, vertelt Koji Toyoshima, Deputy Chief Officer van Toyota’s ZEV Factory. “De flexibiliteit van de e-TNGA-technologie geeft Toyota de vrijheid auto’s te ontwerpen die behalve batterij-elektrisch
Nieuw flexibel elektrisch platform
En die komt uiteraard op een zogenaamd ‘elektrische architectuur’. Zo’n architectuur, die we ook wel platform noemen, maakt het een stuk eenvoudiger en betaalbaarder om (tegelijkertijd) verschillende modellen te ontwikkelen. De technische basis, gevormd door het platform, is immers al klaar. De nieuwe elektrische architectuur die Toyota momenteel ontwikkelt, heet e-TNGA. Deze afkorting staat voor ‘Toyota New Global Architecture’. Dit nieuwe elektrische platform combineert volgens Toyota diverse variabele en niet-variabele componenten. Dat biedt de ontwikkelaars van Toyota een grote mate aan flexibiliteit. Zo de op dat platform te ontwikkelen voertuigen bijvoorbeeld een verschillende lengte, breedte, hoogte en wielbasis hebben.
Voorwiel-, achterwiel- en vierwielaandrijving
Verder biedt e-TGNA ook heel veel mogelijkheden op het gebied van aandrijflijnen. Bij elektrische auto’s is het vrij gebruikelijk dat de basisuitvoering achterwielaandrijving heeft. Duurdere versies hebben een extra elektromotor voorin en krijgen op die manier vierwielaandrijving. Maar Toyota’s nieuwe architectuur maakt ook alleen voorwielaandrijving mogelijk. Uiteraard zijn er ook diverse mogelijkheden op het gebied van accupakketten en motoren.
Elektrische SUV
De eerste volledig elektrische auto op basis van dit e-TNGA-platform wordt waarschijnlijk dus een middelgrote SUV. Deze is volgens Toyota ook al zo goed als klaar. Toyota is momenteel bezig om het model gereed te maken voor serieproductie. De elektrische SUV wordt klimaatneutraal gebouwd in een fabriek waar Toyota uitsluitend elektrische auto’s gaat bouwen.
Meer details volgen binnenkort
Verder geeft Toyota nog geen details vrij maar zal in de komende maanden nog meer informatie over de nieuwe elektrische SUV vrijgeven. Wat wel duidelijk is, is dat de auto heel waarschijnlijk ook op de Europese markt wordt aangeboden. Toyota had eerder aangegeven om in Europa vooral (plug-in) hybrides aan te bieden en zich met de elektrische modellen vooral op de Aziatische markt te richten. Maar navraag bij de importeur leert ons dat het in de lijn der verwachting ligt dat de elektrische SUV ook naar Europa komt.