De samenwerking tussen het Japanse Toyota en het Amerikaanse Tesla is ten einde gekomen. De bedrijven waren sinds 2010 aan elkaar verboden toen Toyota een belang in de fabrikant van elektrische auto’s nam. Destijds werd dit, onder andere door Tesla-CEO Elon Musk zelf tot een historische samenwerking bestempeld. Nu gaan beide bedrijven een eigen weg.
Ontwikkeling van elektrische auto
De samenwerking die destijds werd aangegaan ging vooral om kennisoverdracht. Tesla zou Toyota bijstaan in het ontwikkelen van een elektrische auto. Hoewel er wel elektrische Toyota’s op de weg zijn gekomen, is het geen groot succes geworden. De RAV 4 EV is bijvoorbeeld sinds zijn introductie slechts 2.500 keer verkocht wereld wijd. De auto is inmiddels drie jaar op de markt. Dit heeft er dan ook toe bijgedragen om een andere richting op te gaan.
Hybride auto’s
Sinds de begindagen van het elektrisch rijden is Toyota al een voorloper geweest in de ontwikkeling van hybride auto’s. De Toyota Prius is misschien wel de bekendste hybride auto ter wereld. Ook in recente jaren heeft de Japanse fabrikant hier veel tijd, aandacht en geld in geïnvesteerd. De kennis die is opgedaan met de Prius is bijvoorbeeld tegenwoordig ook in andere modellen van Toyota te vinden. Daarnaast richt het bedrijf zich ook op andere technieken. Een ontwikkeling is bijvoorbeeld die van waterstofkrachtbronnen. Toyota steekt hier ook tijd en geld in.
De toekomst
Het aandelenpakket dat de Japanners van Tesla in handen had bedroeg zo’n 1,43 procent. Dit is nu verkocht en daarmee is zo’n 480 miljoen dollar opgebracht. De kosten voor het kopen in 2010 waren slechts vijftig miljoen. De bedrijven gaan nu als elkaars concurrenten verder. Het Japanse merk heeft zijn eigen elektrische divisie en die zal zich naast hybride en waterstof ook meer op de ontwikkeling van elektrische voertuigen gaan richten. Tesla deed dit al en zal meer verschillende modellen op de markt gaan brengen die concurreren met de verschillende modellen van de voormalige aandeelhouder.