In de aankomende jaren zal Toyota fors investeren in accutechnologie. Hiervoor hebben de Japanners € 11.4 miljard voor uitgetrokken. Het bedrag is vooral bedoelt voor de ontwikkeling alsmede de productie van accu’s in een stroomversnelling te krijgen. Toyota zal nu wel moeten aangezien ze nog geen echte EV op de markt hebben gebracht.
Strengere regelgeving
Zoals gezegd voelt Toyota zich wel genoodzaakt om deze forse investering te doen. Steeds meer landen stellen hoge eisen aan fabrikanten als het gaat om de uitstoot. Enkel een EV lijkt in de komende jaren het logische antwoord te zijn om aan deze strenge eisen te kunnen voldoen. Tot enkele jaren geleden zag Toyota nog geen heil in volledig elektrische auto’s. Inmiddels lijkt, mede dankzij de strenge regelgeving, dat men tot een ander besluit is gekomen.
Investering
De investering zal vooral gebruikt worden om de technologie rondom accu’s te verfijnen en in een stroomversnelling te brengen. Zo wil men vooral investeren in solid-state accu’s en de bestaande lithium-ion accu’s verbeteren. Het uiteindelijke doel ligt bij het gebruik van nikkel- en kobaltvrije accu’s. Deze zijn, volgens meerdere, ruim 50% goedkoper en hierdoor kan de aanschaf van een EV een stuk interessanter worden. Zover is het helaas nog niet, maar de eerste stappen zijn wel gezet door Toyota.
Voor de productie van de accu’s heeft men nu als doel gesteld om een productiecapaciteit te genereren van 200 GWh. Eerder was dit door Toyota nog vastgesteld op 180 GWh. Om dit te kunnen behalen hebben de Japanners de samenwerking opgezocht met onder andere CATL en FinDreams Battery.
‘Groene’ auto’s van Toyota
In zekere zin kun je wel stellen dat Toyota een vreemde eend in de bijt is. Met de plug-in hybride was de fabrikant er als de kippen bij. Zo werd de Prius een mooie verkoophit voor de fabrikant. Tot een echte EV voor de particulier is het nooit gekomen, althans, niet in Europa. In China wordt de C-HR wel als elektrisch model verkocht.
Als je echt groen wilt rijden met een Toyota kun je nog de Mirai overwegen. Dit is een auto die volledig op waterstof rijdt. In Nederland zijn de eerste exemplaren al op Nederlands kenteken gezet, maar de dekkingsgraad van waterstofpompen is nog ver ondermaats, Gretig aftrek weet de Mirai dus nog niet te vinden.
Ondernemers hebben daarentegen wel weer wat meer keuze. Hier kan men nu al kiezen voor de ProAce Electric en later dit jaar komt daar nog de compactere ProAce City bij. Het luxemerk van Toyota, Lexus, heeft in Nederland de UX300e in de prijslijst staan. Alles bij elkaar opgeteld is het nog geen overweldigend aanbod vanuit de Japanners, maar het lijkt er op dat hier op korte termijn toch verandering in gaat komen.