De Toyota Mirai blijft een bijzondere auto. Samen met de Hyundai Nexo en de Honda Clarity is dit een van de weinige waterstofauto’s die er op de markt verkrijgbaar zijn. Toyota presenteert nu de tweede generatie van de Mirai. Hij is een stuk mooier geworden, heeft ook een wat minder ‘apart’ uiterlijk, is goedkoper en heeft een grotere actieradius. Bovendien is de ‘lage’ bijtelling bij een waterstofauto (en auto met zonnecellen) van toepassing op de gehele cataloguswaarde
De voordelen van waterstofauto’s
Bij een waterstofauto wordt de waterstof, die als brandstof dient, door een brandstofcel omgezet naar elektriciteit. Die dient, met een accu als buffer, als energie voor de elektromotor. Zo beschikt een waterstofauto als het ware over zijn eigen elektriciteitscentrale. Waterstof is redelijk betaalbaar en kan ‘groen’ worden vervaardigd. De omzetting naar elektriciteit in de brandstofcel gebeurt geheel emissievrij. Omdat de actieradius van een waterstof behoorlijk groot kan zijn en je hem, net als een brandstofauto, in een paar minuten voltanken.
Maar ook nadelen
Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Helaas kleven er toch wat haken en ogen aan een waterstofauto. Ten eerste is de brandstofceltechnologie erg kostbaar. Ook kun je (nog) bijna nergens waterstof tanken. In Nederland zijn maar een handvol openbare waterstoftankstations. Verder is het voordeel van de actieradius, die eerst een stuk groter was dan van volledig elektrische auto’s, een stuk minder geworden. De eerste elektrische auto’s hadden nog een heel bescheiden actieradius. Maar een actieradius van meer dan 500 kilometer is tegenwoordig geen zeldzaamheid meer en ook het snelladen kan steeds sneller. Bovendien zijn er ook al accu’s voor een nóg grotere actieradius aangekondigd. Daarom zouden waterstofauto’s, die vroeger dé belofte voor de toekomst leken, wel eens langzaam van het toneel kunnen verdwijnen.
Een tweede kans
Maar mogelijk krijgen waterstofauto’s als de Mirai, Nexo en Clarity een tweede kans, en wel via een omweg. Want in het goederenvervoer en openbaar vervoer is er wél veel belangstelling voor ‘waterstof’. De meerprijs van de technologie is daar in verhouding geringer en veel vrachtwagens en bussen rijden vanaf een remise of distributiecentrum. Met één waterstoftankstation, dat al rendabel is als het dagelijks tien voertuigen kan bedienen, kun je dus een heel arsenaal voertuigen op waterstof laten rijden. Als waterstof in die sectoren wel aanslaat, en gezien de grote interesse en het aantal pilots zou dat heel goed mogelijk zijn, komen er meer en meer waterstoftankstations. De brandstofceltechnologie wordt door de schaalvergroting tegelijkertijd goedkoper.
En dat samen zou wel eens een tweede kans voor de waterstofauto’s kunnen betekenen. Omdat dat proces al een beetje is begonnen – er worden wereldwijd al de nodige nieuwe waterstoftankstations gebouwd – is Toyota optimistisch. De Japanse autofabrikant verwacht dat er van de nieuwe Mirai dan ook veel meer – wel tien keer zoveel dan van het vorige model – auto’s worden verkocht. Toyota weet te melden dat productie deze maand start, maar de leverdata zijn nog onbekend.
Toyota Mirai
Terug naar de Toyota Mirai. De zojuist gepresenteerde tweede generatie van de Japanse waterstofauto lijkt nog amper op zijn voorganger, die in 2014 op de markt kwam. Die had dan ook een heel karakteristiek uiterlijk, wat niet iedereen kon waarderen. Maar dat was ook in de tijd dat ook elektrische auto’s een onderscheidend uiterlijk hadden. Dat is tegenwoordig wel anders en Toyota heeft ook de Mirai een wat minder opvallend, toegankelijker uiterlijk gegeven. De brandstofceltechnologie is in de loop der jaren uiteraard ook flink verbeterd. Daardoor is de actieradius van de Toyota Mirai gegroeid tot ongeveer 650 kilometer.
“Dankzij het volledig vernieuwde brandstofcelsysteem, de intelligente ruimteverdeling en de efficiëntere aerodynamica heeft de nieuwe Mirai een totaal bereik van ongeveer 650 kilometer – en het enige wat hij op deze lange afstand uitstoot is water in de vorm van stoom,” vertelt Toyota.
Voorsprong ten opzichte van ‘elektrisch’ is kleiner geworden
Die 650 kilometer is natuurlijk een respectabele afstand, maar helaas amper meer dan die van de ‘betere’ elektrische auto’s zoals de Tesla Model S en de Lucid Air. Ook de prestaties – het maximale vermogen van de Mirai is toegenomen van 114 tot 128 kW – zijn niet echt indrukwekkend. Verder heeft Toyota wel de nodige verbeteringen aan het brandstofcelsysteem doorgevoerd zodat het ook bij lage temperaturen – tot min 30 graden – kan functioneren.
Toyota heeft ook veel aandacht aan de inrichting van het interieur van de Mirai besteed. De vernieuwde Mirai staat op Toyota’s modulaire GA-L-platform dat aanzienlijk meer indelingsmogelijkheden biedt. Hij is een stuk ruimer dan zijn voorganger, met eindelijk ook een driezits achterbank. De nieuwe Mirai is langer, breder en lager geworden, en heeft een veel lagere luchtweerstand. Al met al heeft de bijna vijf meter lange auto heel wat verbeteringen. Maar er moet nog heel wat gebeuren voordat een waterstofauto als de Toyota Mirai een groot succes wordt.